skarne skrev:
Fast jag vill fortfarande veta vad spärlåda är förnåt?
På en gammal scania 144 jag körde, satt en så kallad "spärrlåda" precis innanför grillen i fothöjd (Ögonhöjd, sett utifrån.) man såg den när man öppnade "grillen fram, för att kolla oljan, eller vad man nu behövde öppna den för.
Vajern från gaspedalen gick till lådan, och därifrån fortsatte den till diesel pumpen.
När man kom upp i strax under 90, så ströp "spärrlådan vajer rörelsen, så det var som om föraren släpt efter på gasen. Lådan var förbunden med färdskrivaren elektriskt.
Kan gott tänka mig att en skruvmejsel genom lådan skulle få lastbilen att gå fortare. Å andra sidan kan man ju lossa en skruv på en arm som sticker ur den, så den inte kan strypa gasen... Den kan ju ha losnat av sig själv.
Bätre än att penetrera lådan med mejsel. Man skulle kunna säga till farbror blå att det måste vara ett stenskott. Men jag tror inte de skulle gå på det.