4119
Sök

B230f dog

18 Inlägg
25 mars 2022
Trådstartare
Hejsan, idag under färd så dog min pålitliga b230f, gubbkörd innan mig och orörd under huven. startar på klicket i alla väder
Jag stod still 2 min ungefär och drog på startmotorn cirka 20 sekunder innan den hoppade igång sen gick den hela vägen hem, jag lät den stå i 3h och skulle sedan iväg igen och så var den svårstartad igen, varvmätaren rör sig inte men släpper jag nyckeln ”går den igång” eller den går att varva upp sen dör den fast det låter aldrig riktigt som att den startar? efter cirka 2 försök (20 sekunder per försök typ) så går den igång och går precis som den ska, då är min fråga:
Jag slangade bensin ur en annan bil som stått sen i somras, kan det ha blandats ihop 2 olika bensiner? kan det vara anledningen till att den dog och nu är svårstartad?
vid ett startförsök började det ryka lite under huven men det försvann minst lika fort.
Vad kan problemet vara? kan det vara att det har blandats 2 olika drivmedel nu med den nya miljövänligare bensinen?
Tack!

6 063 Inlägg
25 mars 2022
Det beror knappast på att olika sorters bensin blandats, möjligen om det var en massa vatten i bensinen men jag tror inte på det heller. Börja med att gå över tändgrejerna och kolla så de ser bra ut, de är ofta problemet på B230F som är svårtstartad och går illa. Det är ett bra steg 1.

18 Inlägg
26 mars 2022
Trådstartare
Kan det vara så enkelt som sura stift t.ex? vart ska jag börja

6 063 Inlägg
26 mars 2022
Nej, det har inget med själva tändstiften att göra om felet plötsligt uppkommer under färd. Däremot kan du kolla på dom för att få en ledtråd om var felet sitter, tändstiften kan vara sotiga eller missfärgade beroende på vad felet beror på. Sedan kan de förstås vara sura också, men det är i såna fall inte själva grundproblemet.

Jag skulle börja med att kolla hur fördelarlocket och rotorn ser ut, för att det är enkelt och en möjlig orsak till problemet. Du kan också köpa en dunk färsk bensin och slå i för att blanda ut det som är i nu, och utesluta problem med drivmedel. Men då får du slå på och av tändningen några gånger så det som finns i fuelrail blir cirkulerat tillbaka till tanken.

18 Inlägg
26 mars 2022
Trådstartare
Okej, så jag tänker först tömma tanken sen fylla på ny färsk bensin, fungerar det inte kollar jag fördelarlock och rotor sen tändstift? låter det som en vettig plan?

18 Inlägg
26 mars 2022
Trådstartare
Soppapumpen går ju hör jag efter startförsök och bilen hoppar ju igång lite om jag håller ner gasen men den antingen dör eller går som den ska men såfort jag stänger av börjar det om med samma grej igen

2 306 Inlägg
26 mars 2022
Kolla om du har ett läckage på soppaledningen under bilen. Rätt vanligt, det är ofta en anslutning som läcker typ under bakdörrarna, vid plattan med bränslepump etc.

18 Inlägg
26 mars 2022
Trådstartare
Det läcker ingenting under bilen däremot läcker fuelrailen men det är det minsta lilla.
Bilen gick igång när vi rullstartade den på 2an, då känns det ju inte som att det har med tändning / gnista att göra om den går igång när man rullstartar och när den även går igång efter några försök med nyckel. Kan det vara så enkelt som att smuts följt med då vi slangade? är det värt att tömma tanken, vrida på starten så jag tömmer ut det sista sen fylla på ny färsk bensin?

Sök