3417
Sök

Rostig bussning krängningshämmarstag, reklamationsfråga

244 Inlägg
30 mars 2022
Trådstartare
Yttre bussningen till krängningshammarstaget fram på min Honda Accord var dåliga så beställde delar från TRW och bytte efter nyår. Men efter bara några veckor drog det på sig rost på metallpackningarna. Såg inget av det på de gamla bussningarna. TRW ska enligt Trodo jag köpte dem på höra till premiumsortimentet så hade inte räknat med detta. Originaldelen fanns inte att köpa så var illa tvungen till pirat-delar.

Tänkte först om det beror på allt salthel*te på vägarna men en bra del borde ju motstå sånt eller? Sen var det någon guide som tipsade om att använda någon form av smörjmedel på själva gummibussningarna, så sprayade in med CRC 5-56. Tycker att det inte heller borde skapa någon rost, eller?

Trodo erbjöd mig pengar tillbaka eller en ny del av samma tillverkare.  Nu verkar ju både frakt och pris på delen gått upp. Sätter man i en ny del vet man ju inte om det blir samma skit elände igen. Saltet på vägarna är ju borta nu dock.

Så här ser delen ut, Sway Bar End Link Bushings ska den visst heta på engelska.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-60ac8fd080f499f3e61b09f2031ea27d.jpg

5 730 Inlägg
30 mars 2022
Det är ju bara ytrost, kommer nästan direkt på såna modeller av stag såvida dom inte är i rostfritt.

Bara måla alla metalldelarna innan montering om ytrost nu är ett sånt hemskt problem.

7 486 Inlägg
30 mars 2022
Förstår inte varför "folk" som har kvalitetsbilar byter bort dem bit för bit, i stället för att köpa originaldelar?

244 Inlägg
30 mars 2022
Trådstartare
torsen skrev:
Förstår inte varför "folk" som har kvalitetsbilar byter bort dem bit för bit, i stället för att köpa originaldelar?

Hade jag kunnat köpa originaldelen hade jag givetvis gjort det. Tyvärr är vissa delar för svåra att få tag pga att de gått ur tryck.

6 214 Inlägg
30 mars 2022
Allt stål rostar! De här delarna är ju inte i rostfritt...oavsett fabrikat!

4 158 Inlägg
30 mars 2022
bara att blåsa på med tunnflutande rostskydd innan montering och sedan ett tjockflytande efter montering så rostar dom inte så snabbt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

244 Inlägg
31 mars 2022
Trådstartare
jaka54 skrev:
Allt stål rostar! De här delarna är ju inte i rostfritt...oavsett fabrikat!

Undrar vad de haft för fabrikat innan, det enda som såg slitet ut var gummibussningarna, de hade ju spruckit. Hördes när man körde över gupp. Packning i plast?? Varmförzinkade? Jag gissar att de suttit där sen bilen var ny, om ingen bytt dem tidigare.

244 Inlägg
31 mars 2022
Trådstartare
torsen skrev:

...men jag förstår din tanke. Jag letar ju främst efter originaldelar. Sen vet jag inte vad verkstäder sätter in. Kollar man vad märkesverkstäder säljer för delar så dyker det upp mycket icke originaldelar. Ska man utgå från det kan man då anta att det är det de sätter in men med övertrissade priser?

7 486 Inlägg
31 mars 2022
skreech3 skrev:
torsen skrev:

...men jag förstår din tanke. Jag letar ju främst efter originaldelar. Sen vet jag inte vad verkstäder sätter in. Kollar man vad märkesverkstäder säljer för delar så dyker det upp mycket icke originaldelar. Ska man utgå från det kan man då anta att det är det de sätter in men med övertrissade priser?

Har du kollat med auktoriserade Hondaåterförsäljaren/-verkstaden?

244 Inlägg
31 mars 2022
Trådstartare
torsen skrev:
skreech3 skrev:
torsen skrev:

Har du kollat med auktoriserade Hondaåterförsäljaren/-verkstaden?

Nu är ju frågan om det är någon idé med tanke på att delen redan är bytt. Tror jag skulle få tillbaka nån hundring för delarna som reklamerades. Men jag kan ju alltid kolla.

Sök