On-the-run skrev:
Vi har bestämt oss för att dra ner på bilkostnaderna. Sälja vår Passat diesel för att både bli av med lån, dyr skatt och skenande bränslekostnader. Tanken är att köpa en bil utan lån så budget ligger på 60,000-70,000kr.
Jag har givetvis sneglat på Audi A4 Avant runt 2007-2010, men det är mycket läsning på nätet om problem med att dom dricker mycket olja. Är det så illa som det låter och går det att åtgärda?
Vad finns det för andra bilar i den prisklassen och med önskemål som skulle kunna passa? Önskemålen är:
Kombi, max 18,000mil, Inte för jävla gammal (innan 2006), minst 160hk och dragkrok.
Beror på vem du frågar. En del kommer bestämt hävda att ingen bil ska dra någon olja alls, det är inte sant med dagens lågfriktionsmotorer. Sen drar en del, andra mindre. Tanken är väl iofs inte att motorerna SKA dra olja, men i en lågfriktionsmotor, blir det så.
Så, Audi. Varierande. Min 1.8tfsi med snart 30.000mil på mätaren drar "ingen" olja. Som i; jag behöver inte fylla på mellan servicearna.
En bekants 2.0tdi 20...11, drar väl runt 1-1½L mellan servicearna.
En annan bekants 2.0tdi drar "ingen" olja den heller.
Min gamla 2.4 drog inte heller den någon olja. Min fars 2.4 drog däremot runt litern medan servicetillfällen.
Av de 15-20 Audis som funnits inom närmsta familjen de senaste 15-20 åren, har ingen haft några egentliga problem med den biten.
O sådär ser det ut. Samtidigt som du kommer hitta historier om bilar som drar 2,3,4,5L olja mellan servicetillfällen.
Och givetvis; du kommer få höra om alla som känner någon som känner någon som känner någon som känner någon som känner någon som känner någon som känner någon, som minsann hade en granne vars Audi drog 2liter olja, i veckan. "Alla" "känner" någon sådan.
Ska du ha en A4 är en 06-07:a samma bil under de något varierade kosmetiska detaljerna som en 03:a. Ska du upp till den "nyare" karossen (som min "too low"), så är det 2008B som gäller. Dvs tillverkad 2008, modellår 2009 (Avanten kom nämligen först modellår 09).
krambriw skrev:
2.0 tdi motorn i min dotters bil drar ingen olja (a4 quattro avant, 2008)
Men om du köper en sådan gammal bil med dieselmotor, istället stor risk att partikelfiltret börjar närma sig slutet på sitt liv och det kommer kosta en bra slant
Nej, faktiskt inte. Körs bilen "rätt" (dvs inte massa småfjuttiga rundor hit o dit) så är inte DPF:en i närheten av slut vid 20K mil.