Söker hjulmutter och pinnbult M12x1.5

TS1997
3 april 2022 · 81 Inlägg

Hej,

Jag har idag en BMW E39 som från fabrik har M12x1.5 hjulbultar men min kom med pinnbult och tuningmutter från tidigare ägare. Dessa muttrar verkar vara av låg kvalitet och det känns som att jag kommer dra sönder dem varje gång trots att jag bara kör för hand. Jag vill därför byta ut dessa mot något bättre men jag vill fortsätta köra mutter då jag kör spacer fram.

Har ni några bra tips på hjulmuttrar av hög kvalitet? Skulle föredra några med vanlig bultfattning så vanliga hjulmutterhylsor går använda för att skydda fälgarna utan att riskera något med en insex- eller torxhylsa mellan som man också behöver hålla i. Men oavsett vad så vill jag ha något bättre än vad det är jag har nu. Och de ska helst vara svarta.

Sen skulle jag även behöva byta ut pinnbultarna bak mot några lite kortare så tips på bra pinnbult av hög kvalitet uppskattas också.

Tack på förhand!

Senast redigerat av TS1997 (3 april 2022)

JN1975
4 april 2022 · 235 Inlägg

Angående bak så kan du ju kapa dem på plats med vinkelslip. Skruva på en öppen mutter innan du kapar på varje bult, och var försiktig med gängorna när du slipar. (Har gjort det ett par ggr när pinnbultarna varit för långa för bolt-on-spacers).

Och hjulmuttrar i M12x1.5 kan du tom köpa på Biltema i ok kvalitet, tror de har satser med 10st för någon hundring.

Senast redigerat av JN1975 (4 april 2022)

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
johanbrolin
4 april 2022 · 108 Inlägg

Köpte dessa för att ha på min E46a. De är för långa med gängan mot bil så de tog i bromsbackarna bak och tog tvärstopp. Finns inget stopp på dem när man gängar dem i bilen heller så känns som man kommer göra gängsalad med dem. Rekomenderas inte. Då är det bättre att köra med Harry som ovan föreslagit.
https://www.j-spec.se/exterior/spacers/ … x1.50-42mm

Stora fötter - Stora skor
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang