2981
Sök

Motorbyte från b230f till b230fk i en 745 -92

10 Inlägg
10 april 2022
Trådstartare
#1
Jag tänkte fråga om det går och byta till en turbomotor i min 740 från 92 och få det att gå igenom besiktning, och isåfall om jag behöver byta typ bromsar eller liknande. Jag lär köpa en komplett bil o plocka alla delar från.


5 700 Inlägg
10 april 2022
#2
92a så behöver du endast byta komplett motor med kringutrustning och styrsystem.
Rex/Regina i 91-92 740 medan b230fk har lh2.4.

Sen bara registrera motorbyte.


Däremot om du köper en komplett bil så förstår jag inte varför du inte fixar upp den 940in istället för att lägga tid och pengar på att flytta över allt till 740in.
Senast redigerat av simlar (10 april 2022)


1 163 Inlägg
10 april 2022
#3
simlar skrev:
92a så behöver du endast byta komplett motor med kringutrustning och styrsystem.
Rex/Regina i 91-92 740 medan b230fk har lh2.4.

Sen bara registrera motorbyte.


Däremot om du köper en komplett bil så förstår jag inte varför du inte fixar upp den 940in istället för att lägga tid och pengar på att flytta över allt till 740in.

Är inte många 740 90-92 som har regina el 😁

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.

Fri fart för ett fritt folk!
14 165 Inlägg
10 april 2022
#4
Pontiac_firebird72 skrev:
simlar skrev:
92a så behöver du endast byta komplett motor med kringutrustning och styrsystem.
Rex/Regina i 91-92 740 medan b230fk har lh2.4.

Sen bara registrera motorbyte.


Däremot om du köper en komplett bil så förstår jag inte varför du inte fixar upp den 940in istället för att lägga tid och pengar på att flytta över allt till 740in.

Är inte många 740 90-92 som har regina el 😁

näe är väll 90-91 som jag sätt det.    men det är ju plätt lätt endå man tar bara en komplett 96-98 el och lägger i.  det är inte så stort jobb som det låter.

jag personligen skulle plocka en komplett 940 bräda där elen sitter kvar och sen byta ut i motorutrymmet och invändigt.    visst det är kanske en helgs jobb inkl motorbytet men värre är det inte.    förutsatt att det sitter Regina annars är det onödigt. 

eller så lägger man i en lös lh2.4 härva från en 240   den är enkel att koppla in.. allt som behövs sitter i en kontakt bara.

Kör fort så hinner inget hända...

10 Inlägg
11 april 2022
Trådstartare
#5
min bil har regina, tänkte att de måste vara lättare att slänga över motor och el än att hålla på o rostlaga o svetsa o ha sig


1 639 Inlägg
11 april 2022
#6
Pontiac_firebird72 skrev:
simlar skrev:
92a så behöver du endast byta komplett motor med kringutrustning och styrsystem.
Rex/Regina i 91-92 740 medan b230fk har lh2.4.

Sen bara registrera motorbyte.


Däremot om du köper en komplett bil så förstår jag inte varför du inte fixar upp den 940in istället för att lägga tid och pengar på att flytta över allt till 740in.

Är inte många 740 90-92 som har regina el 😁

Ingen 90 har Regina, Alla 91-92 däremot smile


1 163 Inlägg
11 april 2022
#7
Munkis skrev:
Pontiac_firebird72 skrev:
simlar skrev:
92a så behöver du endast byta komplett motor med kringutrustning och styrsystem.
Rex/Regina i 91-92 740 medan b230fk har lh2.4.

Sen bara registrera motorbyte.


Däremot om du köper en komplett bil så förstår jag inte varför du inte fixar upp den 940in istället för att lägga tid och pengar på att flytta över allt till 740in.

Är inte många 740 90-92 som har regina el 😁

Ingen 90 har Regina, Alla 91-92 däremot smile

Jo min 744 90 hade regina. 😁

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.

1 639 Inlägg
12 april 2022
#8
Pontiac_firebird72 skrev:
Munkis skrev:
Pontiac_firebird72 skrev:

Är inte många 740 90-92 som har regina el 😁

Ingen 90 har Regina, Alla 91-92 däremot smile

Jo min 744 90 hade regina. 😁

Nån konstig import med felreggat modellår? Alla 740 med Rex/regina är tillverkade 91/92 i belgien. Alla 740 -90 är tillverkade i Torslanda och med bosch LH2.4 smile


Lastbilsmekaniker
5 222 Inlägg
12 april 2022
#9
Growe skrev:
Pontiac_firebird72 skrev:
simlar skrev:
92a så behöver du endast byta komplett motor med kringutrustning och styrsystem.
Rex/Regina i 91-92 740 medan b230fk har lh2.4.

Sen bara registrera motorbyte.


Däremot om du köper en komplett bil så förstår jag inte varför du inte fixar upp den 940in istället för att lägga tid och pengar på att flytta över allt till 740in.

Är inte många 740 90-92 som har regina el 😁

näe är väll 90-91 som jag sätt det.    men det är ju plätt lätt endå man tar bara en komplett 96-98 el och lägger i.  det är inte så stort jobb som det låter.

jag personligen skulle plocka en komplett 940 bräda där elen sitter kvar och sen byta ut i motorutrymmet och invändigt.    visst det är kanske en helgs jobb inkl motorbytet men värre är det inte.    förutsatt att det sitter Regina annars är det onödigt. 

eller så lägger man i en lös lh2.4 härva från en 240   den är enkel att koppla in.. allt som behövs sitter i en kontakt bara.

Ibland kan man komma över 940 bilar där karossen är helt slut på men drivlinan är oki. (Eller som i mitt fall rätt ofta med skrotbilar)😂


2 423 Inlägg
13 april 2022
#10
simlar skrev:
Däremot om du köper en komplett bil så förstår jag inte varför du inte fixar upp den 940in istället för att lägga tid och pengar på att flytta över allt till 740in.

Ptja, FK kom ju -95, så vi kan ju anta att 940in i fråga är som äldst från 1995...
Några tänkbara anledningar till att hinka över motorn till en 740 -92:
740in är skattefri och behöver bara besiktas var 48e månad.
940in ts får tag på kanske är en sedan, och denne vill ha/behöver kombi.
740in är i betydligt bättre skick, 940in kanske är totalt upprostad t ex. Visst går det laga, men då är det ju enklare att hinka över drivlinan i en fräsh kaross istället. Jag misstänker också att fler har möjlighet att lyfta i och ur en motor än att svetsa ihop en upprostad bil.



Sök