4266
Sök

Fjäder gick av och in i däck, laga?

115 Inlägg
23 april 2022
Trådstartare
#1
Antar att detta inte går att laga på däckverkstad eller?

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235982/235982-1460cc7fa6bd8f925421b9850bbfd66e.jpg

526 Inlägg
23 april 2022
#2
Hallå!
Naä är nytt däck som gäller, den skadan går inte att laga tyvärr.


115 Inlägg
23 april 2022
Trådstartare
#3
MickeEng skrev:
Hallå!
Naä är nytt däck som gäller, den skadan går inte att laga tyvärr.

Tack för svaret. Misstänkte det!

7 492 Inlägg
23 april 2022
#4
Vad är det för bil?
Har själv råkat ut för samma sak på en VW typ 1 fram och på en Land Rover Defender bak.
Surt.
På en Mercedes GeländeWagen brast en bakfjäder, men fjädern hoppade inte ur sätet och skadade bakdäcket.

115 Inlägg
23 april 2022
Trådstartare
#5
torsen skrev:
Vad är det för bil?
Har själv råkat ut för samma sak på en VW typ 1 fram och på en Land Rover Defender bak.
Surt.
På en Mercedes GeländeWagen brast en bakfjäder, men fjädern hoppade inte ur sätet och skadade bakdäcket.

Oj du har varit med om att däcket går sönder på två bilar? Jag som trodde jag hade otur. Var det när du körde iväg från stillastående också? Förstår inte hur det gick till! Å andra sidan är det inte mycket jag förstår om bilar. En Corolla kör jag.
Senast redigerat av trasigbil (23 april 2022)

6 158 Inlägg
23 april 2022
#7
Det är för att det där kan hända som man får omedelbart körförbud om de upptäcker en brusten fjäder på besiktningen. Och som de andra säger, byt däck, det går inte att laga

526 Inlägg
23 april 2022
#8
torsen skrev:
Vad är det för bil?
Har själv råkat ut för samma sak på en VW typ 1 fram och på en Land Rover Defender bak.
Surt.
På en Mercedes GeländeWagen brast en bakfjäder, men fjädern hoppade inte ur sätet och skadade bakdäcket.

Hallå!

Jaha vad är det för bil???
Går fjäder av och bestämmer sig för att gå ut ur fjädersätet och punktera däcket tror att fjäder skiter i vad det är för bil.

Hade en V50 som fjädern brustit bak i bärarmen, visste om det gick igenom besiktningen för att man måste i princip plocka av hjulet för att se uppifrån om fjädern är hel,


5 131 Inlägg
23 april 2022
#9
Utmarks-Loke skrev:
Det är för att det där kan hända som man får omedelbart körförbud om de upptäcker en brusten fjäder på besiktningen. Och som de andra säger, byt däck, det går inte att laga

Innan jag köpte min almera gick fjärden av hos bilprovningen i framvagnsskakaren och drog in i däcket. Det blev spanska flaggan för ägarinnan. Köpte den för kostnaden av bärgningen.
Har förövrigt hört ett par fjädrar smälla på parkeringen för begagnade bilar på jobbet. Oftast vid väderomslag.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

526 Inlägg
23 april 2022
#10
mb_pucken skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Det är för att det där kan hända som man får omedelbart körförbud om de upptäcker en brusten fjäder på besiktningen. Och som de andra säger, byt däck, det går inte att laga

Innan jag köpte min almera gick fjärden av hos bilprovningen i framvagnsskakaren och drog in i däcket. Det blev spanska flaggan för ägarinnan. Köpte den för kostnaden av bärgningen.
Har förövrigt hört ett par fjädrar smälla på parkeringen för begagnade bilar på jobbet. Oftast vid väderomslag.

Är du full eller vilket jobb du har har då smile


5 131 Inlägg
23 april 2022
#11
MickeEng skrev:
mb_pucken skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Det är för att det där kan hända som man får omedelbart körförbud om de upptäcker en brusten fjäder på besiktningen. Och som de andra säger, byt däck, det går inte att laga

Innan jag köpte min almera gick fjärden av hos bilprovningen i framvagnsskakaren och drog in i däcket. Det blev spanska flaggan för ägarinnan. Köpte den för kostnaden av bärgningen.
Har förövrigt hört ett par fjädrar smälla på parkeringen för begagnade bilar på jobbet. Oftast vid väderomslag.

Är du full eller vilket jobb du har har då smile

Nejdå jag är helt nykter, skrev lite konstigt såg jag :-p men efter 14år som bilmekaniker så har jag vart med om en del :-) där ibland nästan gjort i byxan när en framfjäder på en bil small när jag gick förbi. Ett par andra har jag hört på håll :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

* Voff voff *
10 744 Inlägg
23 april 2022
#12
Även jag har varit med om att dels få en framfjäder i däcket (BMW 118d -09) under körning,vilket helt klart var en spännande upplevelse, och dels att fjädrar går av när bilen står parkerad.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 158 Inlägg
23 april 2022
#13
Tre av de fyra fjädrarna på min 118d har gått av och jag märkte inte när något hände. Kanske de gick av när bilen stod? När ena framfjädern gick blev bilen väldigt låg, jag fattar inte hur jag skulle ha kunnat köra in på grusvägen utan att ha märkt det, men kanske gick den av medan bilen stod.

Annars tänker jag på en polack jag träffade på en rastplats utanför Strömstad. Han hade råkat ut för samma sak, fjäderbrott och punktering. Han var inte alls glad över det, när han var långt hemifrån och långt från resans mål.

1 736 Inlägg
23 april 2022
#14
Hmm, farligt med fjädrar som går av på "fel" ställe. Men många går av sista varvet neråt o ligger kvar tryggt o säkert i fjäderbenet. Dessa blir ingen tragedi i bilprovningen.
mvh/husse

1 141 Inlägg
24 april 2022
#15
Vita_Vargen skrev:
Inga skador på sidan av däcket går att laga.

Jag håller faktiskt inte med här tongue
Jag körde emot en sten med ett av hjulen på lastbilssläpet och fick då ett hål i däcksidan. Inte så stort förvisso, som en 10-krona kanske.

Åkte in till däckverkstaden och trodde väl att det där däcket bara var att kassera. Surt för däcket var i det närmaste helt nytt sad
Men däckgubben sa att "fan, stommen verkar ha klarat sig bra så vi testar att laga det" och limmade en kappa på insidan.

Det har rullat på i 1,5 år nu big_smile


115 Inlägg
24 april 2022
Trådstartare
#16
mb_pucken skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Det är för att det där kan hända som man får omedelbart körförbud om de upptäcker en brusten fjäder på besiktningen. Och som de andra säger, byt däck, det går inte att laga

Innan jag köpte min almera gick fjärden av hos bilprovningen i framvagnsskakaren och drog in i däcket. Det blev spanska flaggan för ägarinnan. Köpte den för kostnaden av bärgningen.
Har förövrigt hört ett par fjädrar smälla på parkeringen för begagnade bilar på jobbet. Oftast vid väderomslag.

Vid väderomslag säger du. Det var varmt i förrgår och jag stod och spolade av bilen med trädgårdsslangen, noga i hjulhusen och allt. Igår när jag körde iväg så small det till på en gång när hjulen kom i rullning.

Kanske hör ihop?

1 283 Inlägg
25 april 2022
#17
Steff240 skrev:
Vita_Vargen skrev:
Inga skador på sidan av däcket går att laga.

Jag håller faktiskt inte med här tongue
Jag körde emot en sten med ett av hjulen på lastbilssläpet och fick då ett hål i däcksidan. Inte så stort förvisso, som en 10-krona kanske.

Åkte in till däckverkstaden och trodde väl att det där däcket bara var att kassera. Surt för däcket var i det närmaste helt nytt sad
Men däckgubben sa att "fan, stommen verkar ha klarat sig bra så vi testar att laga det" och limmade en kappa på insidan.

Det har rullat på i 1,5 år nu big_smile

Finns alltid undantag till alla regler wink Sen har väl lastbilsdäck lite kraftigare stomme än ett vanligt personbilsdäck samt risken för personskador vid ett däckhaveri på ett släp mot på en personbil är nog också något som bör tas med i kalkylen smile


2 311 Inlägg
25 april 2022
#18
trasigbil skrev:
mb_pucken skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Det är för att det där kan hända som man får omedelbart körförbud om de upptäcker en brusten fjäder på besiktningen. Och som de andra säger, byt däck, det går inte att laga

Innan jag köpte min almera gick fjärden av hos bilprovningen i framvagnsskakaren och drog in i däcket. Det blev spanska flaggan för ägarinnan. Köpte den för kostnaden av bärgningen.
Har förövrigt hört ett par fjädrar smälla på parkeringen för begagnade bilar på jobbet. Oftast vid väderomslag.

Vid väderomslag säger du. Det var varmt i förrgår och jag stod och spolade av bilen med trädgårdsslangen, noga i hjulhusen och allt. Igår när jag körde iväg så small det till på en gång när hjulen kom i rullning.

Kanske hör ihop?

Kanske, kanske inte. Det är ju materialet som blivit "sprött" så det till slut gått av av det konstanta tryck som ligger på fjädern, så om det nu påverkat så var det i så fall bara droppen som fick bägaren att rinna över. Det lär i så fall ha hänt någon gång strax efteråt ändå. Med andra ord är det ingen fara att göra så som du gjort.

Lustigt hur mycket vanligare det blivit på senare tid dock. Väldigt sällan man hör talas om sådant på 90-talare och tidigare, men på nyare bilar är det inte helt ovanligt att det händer. BMW 1-serie är det ju så gott som standard på, och även de flesta andra bilmärken händer det på titt som tätt tycker jag. Bytte fjäder på svärföräldrarnas Peugeot Partner av den anledningen förra året, där var det dock nedersta varvet som gått av så fjädern inte låg så mycket i spänn längre. Samma sak upptäcktes på vår Civic förra besiktningen, där hade vi däremot inget klonkade som svärföräldrarna hade, utan det märktes först med bilen upphissad och fjädern avlastad. Undrar hur det kommer sig. Annorlunda materialval/tjocklek jämfört med äldre bilar?
Senast redigerat av Mew (25 april 2022)


6 158 Inlägg
25 april 2022
#19
Mew skrev:
Lustigt hur mycket vanligare det blivit på senare tid dock. Väldigt sällan man hör talas om sådant på 90-talare och tidigare, men på nyare bilar är det inte helt ovanligt att det händer. BMW 1-serie är det ju så gott som standard på...

Är det så? Har börjat misstänka det för nu har som sagt tre av fyra fjädrar gått på min 1-serie. Jag har nog aldrig, under mina över 20 år i gamla bilar, haft fjäderbrott förut. Verkar helt klart vara en svag punkt på de bilarna. Och jag köpte förstås inte original när jag bytte, det blev riktiga Lesjöfors istället. Så kul är det inte att byta fjädrar, även om det är ganska enkelt på 1-serien.
Senast redigerat av Utmarks-Loke (25 april 2022)

115 Inlägg
25 april 2022
Trådstartare
#20
Mew skrev:
trasigbil skrev:
mb_pucken skrev:

Innan jag köpte min almera gick fjärden av hos bilprovningen i framvagnsskakaren och drog in i däcket. Det blev spanska flaggan för ägarinnan. Köpte den för kostnaden av bärgningen.
Har förövrigt hört ett par fjädrar smälla på parkeringen för begagnade bilar på jobbet. Oftast vid väderomslag.

Vid väderomslag säger du. Det var varmt i förrgår och jag stod och spolade av bilen med trädgårdsslangen, noga i hjulhusen och allt. Igår när jag körde iväg så small det till på en gång när hjulen kom i rullning.

Kanske hör ihop?

Kanske, kanske inte. Det är ju materialet som blivit "sprött" så det till slut gått av av det konstanta tryck som ligger på fjädern, så om det nu påverkat så var det i så fall bara droppen som fick bägaren att rinna över. Det lär i så fall ha hänt någon gång strax efteråt ändå. Med andra ord är det ingen fara att göra så som du gjort.

Lustigt hur mycket vanligare det blivit på senare tid dock. Väldigt sällan man hör talas om sådant på 90-talare och tidigare, men på nyare bilar är det inte helt ovanligt att det händer. BMW 1-serie är det ju så gott som standard på, och även de flesta andra bilmärken händer det på titt som tätt tycker jag. Bytte fjäder på svärföräldrarnas Peugeot Partner av den anledningen förra året, där var det dock nedersta varvet som gått av så fjädern inte låg så mycket i spänn längre. Samma sak upptäcktes på vår Civic förra besiktningen, där hade vi däremot inget klonkade som svärföräldrarna hade, utan det märktes först med bilen upphissad och fjädern avlastad. Undrar hur det kommer sig. Annorlunda materialval/tjocklek jämfört med äldre bilar?

Hehe ja till och med jag förstår att man kan spola av en bil utan att fjädrarna ska gå sönder, men jag tyckte det var intressant att tvätten faktiskt kan ha fått bägaren att rinna över för mina gamla fjädrar.

Jag lägger lite extra och köper Lesjöfors istället för nåt billigt skräp. Nu var det dubbdäck som gick sönder, dagen innan jag skulle sätta på sommardäck så det var väl lite tur i oturen, men helst skulle jag slippa ha skitfjädrar för det var sju åtta millimeter kvar på dessa till ingen nytta!


Sök