2460
Sök

Alternativ tuta. Godkänner bilprovningen??

DFFL
9 020 Inlägg
25 juni 2009
Kjell & Co

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Stabil som fan
304 Inlägg
518 Inlägg
25 juni 2009
brukar finnas på mekonomen också

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

367 Inlägg
18 december 2011
Drar upp denna gamla tråd igen med en färsk fråga!

Vart kan man få tag på dessa eftermarknads tutor som godkänns på SBP? Och är dessa svåra att installera? Anledningen är sportratt där signalen till tutan börjat glappa via stiftet och pallar inte klydda med ratten.

Mvh
Danny

More Bass To The People!

2 266 Inlägg
18 december 2011
Warsore skrev:

Vart kan man få tag på dessa eftermarknads tutor som godkänns på SBP? Och är dessa svåra att installera? Anledningen är sportratt där signalen till tutan börjat glappa via stiftet och pallar inte klydda med ratten.

Mvh
Danny

Dom flesta entoniga tutor är godkända. Menar du knapp så finns de runda knappar som även kallas startknapp på dom flesta bilbutikerna, kanske okq8 har på din ort

svetsdiff !!!

367 Inlägg
18 december 2011
PMPerformance skrev:
Warsore skrev:

Mvh
Danny

Dom flesta entoniga tutor är godkända. Menar du knapp så finns de runda knappar som även kallas startknapp på dom flesta bilbutikerna, kanske okq8 har på din ort

Knapparna är inte det svåra att få tag i då det finns en uppsjö av dessa, så där får jag bara välja av tycke och smak.
Det är själva installations frågan jag är intresserad av.
själva signalhornet finns ju kvar original så det kan jag använda mig av. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … are-43327/  Men hur ska jag dra ström osv för att få det till en knapp, till exempel bredvid stereon? Någon som gjort detta?
Bilen är en golf III GT 95:a

Tack på förhand
Danny
Senast redigerat av Warsore (18 december 2011)

More Bass To The People!

2 266 Inlägg
18 december 2011
Original är de kopplat så när man jordar i tutknappen i ratten så tutar de. Antingen drar man nya kablar från typ batteriet en plus till tutan sen en jord från tutan upp till knappen och vidare till jord. Säkra av pluskabeln kan man göra med

svetsdiff !!!

367 Inlägg
18 december 2011
PMPerformance skrev:
Original är de kopplat så när man jordar i tutknappen i ratten så tutar de. Antingen drar man nya kablar från typ batteriet en plus till tutan sen en jord från tutan upp till knappen och vidare till jord. Säkra av pluskabeln kan man göra med

Tack för ditt svar. Hängde halvt med i texten haha. Men är nog inte så komplicerat med andra ord.
Nån timmes pillande och lite sladd ska nog fungera.

Ingen annan som gjort detta själv som kan komma med tips?

Mvh
Danny

More Bass To The People!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 december 2011
Leta upp jordkabeln från tutan, där den är ansluten i rattstången. Koppla den till din nya brytare och jorda sen andra stiftet på brytaren, klart och förmodligen fullt fungerande...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

367 Inlägg
18 december 2011
henke_99 skrev:
Leta upp jordkabeln från tutan, där den är ansluten i rattstången. Koppla den till din nya brytare och jorda sen andra stiftet på brytaren, klart och förmodligen fullt fungerande...

Okej. tackar!

More Bass To The People!

70 Inlägg
8 juni 2022
Bumpar denna tråd!

Undrar vad som gäller i dagsläget för tuta. Får man fortfarande ha en alternativ tuta?
Håller på och drar om lite kablage vid ratten och om jag inte får tutan fungerande genom slipringen på bmw:n så tänkte jag att jag kan ha denna typen av lösning sålänge i sommar.

Men tråden är som sagt några år på nacken..

1 701 Inlägg
8 juni 2022
Hehe- denna lösning funkar även idag.

mvh/husse

70 Inlägg
9 juni 2022
husseman skrev:
Hehe- denna lösning funkar även idag.

mvh/husse

Härligt!  kör yrkestrafik och även då använder jag knappt tutan alls. I storstäder så behöver man mer ha koll på alla filerna hela tiden och om någon idiot byter fil sammtidigt som min fil tokbromsar framför mig så e min första tanke endå inte att kasta mig på tutan som vissa gör. wink

Så får montera dit något provisoriskt, med tummreglerna i tråden i sommar!

7 439 Inlägg
9 juni 2022
Rquired skrev:
Eller så chansar du på att de inte testar tutan, och om de gör så säger du "hoppsan den funkade i morse". Kanske inte tankesätt men om du inte hinner fixa tutan tills bes så är det en vit lögn enligt mig iaf smile

Det går bilprovningen inte på - i alla fall inte ASB!
Fick själv en anmärkning på att tutan inte fungerade, i förra veckan.
När jag kom hem var det bara att dra av kabelskon från signalhornet och tryck dit kabelskon igen.
Tutan hade fungerat innan jag åkte in till bilprovningen.
Förargligt med ett sådant skitfel, och att jag inte fixade det när huven var öppen i besiktningshallen.

Däremot har jag varit med om att en nybesiktad (dagen innan) bil inte haft fungerande tuta.
Bilen var drygt 2 år gammal och mer än 2.000 mil på mätaren = första besiktningen.
Kanske en nätbesiktning, för vindrutetorkarna fungerade heller in + 2 ännu allvarligare brister fanns.
Besiktad hos Suspekt - stavas Carspect - en finsk profitör.

Så besikta hos Suspekt så är det inga problem!

Sök