dasboot skrev:
Hoppar in i tråden. Jobbar är delägare i en elfirma och vi installerar en hel del laddboxar. Vi var uppe i 400st installerade ladduttag under 2020.
Rekommenderar generellt kunder att välja en 3fas 11kw box med lastbalansering för att kunna ladda bilen utan att behöva tänka på vad som drar el i huset.
Om man ändå lägger pengarna på att installera en box så kan man säkra upp för framtiden.
Vanligast bland laddhybrider är 1fas 16A 3,7kw och bland elbilar så är 3fas 11kw vanligast. Finns ju dock undantag som klarar mer.
Audi e-tron kan med tillval klara 3fas 32A 22kw.
Tesla S / X ombordladdare klarar 3fas 25A 17kw
Lastbalansering innebär att man har avläsning av förbrukningen som huset drar för övrigt och att laddaren får enbart strömmen som finns över så man inte skjuter huvudsäkringarna.
Fasutjämning är det inte några boxar som har idag, det går dock att få med en Ferroamp. Då tar Ferroampen el från mindre belastade faser och konverterar den med rätt sinuskurva och delar strömmen med en fas som är högre belastad.
Finns dock ett fåtal laddboxar som tar 2faser och slår ihop dem så man kan få t.ex. Enfas 32A fast man enbart 16A i huvudsäkring. Eller så tar den 8+8A och ger 1fas 16A 3,7kw.
Tänker hålla mig hyfsat märkes neutral i tråden. Men om någon har frågor om Garo, Ctek eller Chargeamps så kan jag svara på det mesta.