3073
Sök

Volvo testar tråd/sladdlös laddning

298 Inlägg
26 juni 2022
#2
Superspännande! Förvånad över att ingen annan här har reagerat och kommenterat om det här. 40kW är ändå inte alls fy skam. Hastigheten man laddar med bör ju tas i beaktande till batteriets storlek. Alltså det är ju stor skillnad på att ladda med 40kW i en bil som har 40kWh batteri och en som har 80kwH batteri.

Den första jag kommer att tänka på är vad som händer på vintern då snön kommer. Kanske plattan på marken värms för att hålla den snö- och isfri.

Antar att denna teknik även kommer att implementera det nya handshake protokollet i ISO15118 https://www.virta.global/blog/iso15118-plug-and-charge så man bara "pluggar i" så berättar bilen åt laddaren vem som betalar utan att användaren behöver visa någon tag eller app.

En annan grej jag kom att tänka på var i just detta pilotprojekt då de använder taxi bilar, då kommer de ju att ladda i och ur batteriet non-stop hela arbetsdagen. Då krävs det nog att bilen man använder har temperaturhantering inne i batteriet för att undvika överhettning.
Senast redigerat av Stortag (26 juni 2022)



Sök