3589
Sök

Startmotor problem

178 Inlägg
1 juli 2022
Trådstartare
#1
Tjenare
Mim Volvo 960 med rak sexan har problem med startmotorn. Den typ "når" inte till startkransen och bara nötter och sliter. Efter ett ex antal starter så funjar det inte alls. Kan trycka ner startmotorn å då skrapar den å har sig.

Är mitt svänghjul skräp? Har testat annan startmotor och ragit av svänghjulet å slipat ner vassa kanter.

6 064 Inlägg
1 juli 2022
#2
Svårt att säga om svänghjulet är skräp utan att se startkransen. Oftast är det dock startmotorn som är kass, den kanske inte trycker fram drevet tillräckligt långt

178 Inlägg
1 juli 2022
Trådstartare
#3
Utmarks-Loke skrev:
Svårt att säga om svänghjulet är skräp utan att se startkransen. Oftast är det dock startmotorn som är kass, den kanske inte trycker fram drevet tillräckligt långt

Mmjo man vill ju tänka så... Men är kluven pga den extrema mängd metall flisor som låg i sprängkåpan. Kan ladda upp en bild på svänghjulet om en stund.

6 064 Inlägg
1 juli 2022
#4
Gärna en närbild på tänderna på kuggkransen i såna fall

3 211 Inlägg
2 juli 2022
#5
Kuggarna borde synas om dom är ok eller massakrerade.
Både på kuggkrans och startmotor.

Är det en ok startmotor?
Sannolikt inte.
Är frihjulet i startdrevet ok?
Kan "slira" där också i envägslagret.

Är det helt rätt startmotor?
Är det helt rätt svänghjul?
Har du orginal växellåda?
Senast redigerat av Mossan1 (2 juli 2022)

7 450 Inlägg
3 juli 2022
#6
Vet inte hur det är med din Volvos startkrans beträffande tandstatusen.
För många år sedan, när jag jobbade på en stor allbilsverkstad, var jag ned om att flytta startkransen ett kvarts varv på svänghlulet.
Startkransen värmdes med gassvets.
Två man, med långa smidestänger, lyfte och flyttade startkransen.
När den svalnat var den påkrympt igen och satt fast.
Vet inte om man gör så nu för tiden.
Lättare att byta svänghjul (och inte så smutsigt för dagens "reservdelsbytare").

6 064 Inlägg
3 juli 2022
#7
torsen skrev:
Vet inte hur det är med din Volvos startkrans beträffande tandstatusen.
För många år sedan, när jag jobbade på en stor allbilsverkstad, var jag ned om att flytta startkransen ett kvarts varv på svänghlulet.
Startkransen värmdes med gassvets.
Två man, med långa smidestänger, lyfte och flyttade startkransen.
När den svalnat var den påkrympt igen och satt fast.
Vet inte om man gör så nu för tiden.
Lättare att byta svänghjul (och inte så smutsigt för dagens "reservdelsbytare").

Plus att dagens svänghjul är dubbelmassa och går sönder långt före kuggkransen


Sök