Hej! Jag har en Toyota Yaris från 2011. Min bil började gnissla som fan för nån vecka sedan (folk vände sig om när jag kom körandes 😑) och jag märkte att vänster bakdäck var väldigt smutsigt i kanterna. När jag tog upp den såg jag att bromsklossen och skivan var ju helt fastrostad. Jag bytte klossar och skiva och skulle sätta på oket men det var också i ett sånt dåligt skick att jag bestämde mig för att byta det också.
MEN när jag försöker få bort oket sitter handbromsvajern fast i det med nån låsbricka/clip. Går inte att få loss! Jag fick ur den ur själva "hållaren" på oket (som man måste lossa på en fjäder för att få bort men inte sista steget alltså.
Vet nån om det finns nåt knep eller verktyg man kan köpa? Bromsslangen har jag fått loss så bara denna vajer som trilskas. Bifogar en bild också (där ni även kan se tillståndet ). Det är originalbromsarna från 2011.
Men GENERELLT brukar det vara.att man får trycka tillbaka själva viren i hävarmen på oket så "klumpen" på viren kommer ut bakåt. Då får man sen ut viren genom en skåra och oket är loss.
Men GENERELLT brukar det vara.att man får trycka tillbaka själva viren i hävarmen på oket så "klumpen" på viren kommer ut bakåt. Då får man sen ut viren genom en skåra och oket är loss.
Ja det är just i den skåran som den sitter fast med nån vit låsmojäng. Om du tittar på bilden och där vajern går genom en metallbit så sitter den fast där (man kan se lite av det vita också). Ska kolla om jag kan få till en bättre bild. Har redan fått ut "klumpen" där längst upp ur oket.