Jag är på G och ska troligtvis köpa en Ford Ka av 2009 års modell på måndag.
Den har ju några år på nacken och ett par skönhetsfel som jag skulle vilja rätta till och undrar om ni har några tips på hur?
Bifogar ett par bilder på sprucken kofångare bak samt en sprucken bagageluckeöppnare. Stripsen verkar vara lite anfrätta här och där och jag undrar om det går att fräscha till dom lite utan att ta bort allt då jag tror att modellen kom med stripsen från början och alltså suttit ett bra tag?
Bagageluckeöppnaren är bara att köpa ny hos Ford, den går knappast att laga. Kofångaren däremot går att limma eller smälta ihop men det kommer fortfarande synas. Eller bara låt det vara, det påverkar inget annat än utseendet.
Jo, men det är just utseendet jag vill förbättra. Så den inte ska se så sunkig ut. Kollade runt på Ford.se om bagageluckeöppnaren men jag hittade inget att beställa. Det går inte att fylla i den sprickan med någon fyllningsmassa som håller ihop och fyller ut och måla över med färg? Om jag bestämmer mig för bilen kommer jag att få med lite förbättringsfärg i rätt nyans.
Jo, men det är just utseendet jag vill förbättra. Så den inte ska se så sunkig ut. Kollade runt på Ford.se om bagageluckeöppnaren men jag hittade inget att beställa. Det går inte att fylla i den sprickan med någon fyllningsmassa som håller ihop och fyller ut och måla över med färg? Om jag bestämmer mig för bilen kommer jag att få med lite förbättringsfärg i rätt nyans.
Ska det blir bra, alltså bra och inte bara okej, så är det lagning och omlackering av hela stötfångaren som gäller (eller hitta en likadan på skroten, kanske i rätt färg). Lite dyrare, men klart bättre. Att kladda själv blir sällan eller aldrig bra.
Handtaget byter du i sin helhet. Det går inte att laga på något rimligt vis. Sväng förbi, eller ring till, din lokala Ford-handlare så kan dom säkert ta hem ett åt dig.
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Finns ett medel som heter "BONDIC". Har jag använt till att laga olika mindre saker. Googla! Jag får ofta reklam för "BONDIC" på fb.
Det här med "bättringsfärg i rätt nyans" ska du ta med en nypa salt. Speciellt på en 13 år gammal röd bil. Eftersom det är så lite som ska "bättras" kan det vara idé att kolla in nagellack.
Vill man ha lacken på fartränderna snyggare kan man prova att polera, eventuellt med någon form av rubbing. Det är ett polermedel som slipar lacken en aning och tar bort de översta mikrometrarna för att få fram färsk lack. Men man kan förstås inte gnugga för länge, då sabbar man lacken
Tack för alla tips! Nu återstår att se om jag köper bilen i morgon! Har inte sett den än IRL utan har en fyra timmar lång tågresa till där den befinner sig.... Får se om resan visade sig vara värt det.
Hittade bilen på blocket och visst ser den lite "fräsig ut" i fronten. Kolla så AC kyler och inte säljaren kommer med något "Den behöver bara fyllas". Det ska man aldrig tro på. Nytvättad på bilderna. Den kan vara lite matt i lacken när den blir torr.
Hittade bilen på blocket och visst ser den lite "fräsig ut" i fronten. Kolla så AC kyler och inte säljaren kommer med något "Den behöver bara fyllas". Det ska man aldrig tro på. Nytvättad på bilderna. Den kan vara lite matt i lacken när den blir torr.
BT och röststyrning i en KA som är 13 år gammal? Stereon måste vara bytt...
Det blev affär i alla fall och jag skrattar lite nu efteråt när jag läser att AC:n bara behöver fyllas på för det var exakt så!
Jag får skylla mig själv, kan inte så mycket om bilar. Men det KAN ju vara så....
Ja den är lite fräsig! Min bluetooth ville koppla upp sig mot "Ford Audio" så något finns där men det var sent/natt när den kördes hem i går till Uppsala och jag orkade inte utforska mera.
Nu har jag lite fix att göra. Har kontaktat Ford för att hitta en ny bagageluckedel i stället för den som är sprucken. Hur får jag loss den gamla så att det lätt går att montera den nya? Rädd för att ha sönder något.
Ska även köpa rostskyddsspray på Biltema och lägga på under bilen. Skall man undvika avgasröret?
Kul med "ny" bil även om den har några år på nacken!