Boxermotorer är vanligen inte vare sig bättre eller sämre än t ex radmotorer.
Däremot är grundkonstruktionen på en Boxermotor helt överlägsen radmotorer i allmänhet och vinkelmotorer i synnerhet.
De senare behöver i regel balansaxlar, något som fördyrar tillverkningen, och kan vara en extra källa problem = driftstörningar.
Att byta kamkedjor eller -remmar är dock mer problematiskt på en boxermotor.
Gör en koll på Subaru så ser du att servicepunkter såsom oljefilter, tändstift m fl inte är mer problematiska än hos motorer med annan cylinderkonfiguration.
I fallet med just en WRX så skulle jag vara EXTRA noga då jag uppfyller köparens skyldighet att undersöka fordonet.
WRX är en "värsting".
Den kan ha behandlats VÄLDIGT olika.
Många yngre "raceputtar" är en mycket stark varningsklocka.
Kolla upp bilen på biluppgifter.se och car.info.
Där ser du antalet ägare, ålder på ägarna, samt hur låg tid de ägt bilen.
I många fall även, men inte alltid, telefonnr till nuvarande och förgående ägare.
Subaru är mycket fina bilar med mycket stor körglädje - vilket av en del utnyttjats.
Har själv provkört flera kompisars WRX och det har varit upplevelser som går långt långt över tråkmånsarna BMW och AUDI i körglädje.
Man tror helt enkelt inte att en bil kan vara så lätt- och körglad.
Den styr dit man vill - bara gasa lite mer = min upplevelse.
Wheeler Dealer "rekondat" WRX, men jag vet inte hur man kommer åt TV-programmet.