Mossan1 skrev:
Men driver inte bilen behöver det inte vara inne vid kopplingen alls.
Sällan det slutar driva helt så plötsligt, men det händer....
Mnjae... En bekant till mig har 3 V70N(fråga inte varför han har det, det vet han inte själv
han har inga planer på att fixa dom heller) med rasad koppling, dom driver inte en meter självmant. Växellådan och drivaxlarna är ok, det har jag själv kollat
Ger man gas kan det komma en doft av bränd lamell, så det finns ju (ytterst)lite friktion kvar, men inte tillräckligt för att få rull på en ~1500kg klump till bil.
Så så där super-ovanligt är det ju inte att dom slutar driva helt när kopplingen är slut.
DÄREMOT, är det ju sällsynt att bilen går direkt från "inga symptom" till "driver inte en meter". Det brukar i regel alltid börja med att kopplingen slirar vid viss belastning. Hurvida det även är sant på dom 3 V70N min bekanta har kan jag dock inte svara på.
Så du har ju rätt i att det inte *behöver* vara kopplingen, men den är ändå rätt högt upp på felsöknings-listan
Tucsonh skrev:
Blir det dålig Kopplings motstånd när lamellen är slut?
Inte nödvändigtvis, men kan bli. Det beror väldigt mycket på hur hydrauliken osv är uppbyggd. Volvo t ex har ju "självjusterande" pedal, så dom blir det sällan någon skillnad på pedalen på, men andra bilar kan det bli rejäl skillnad på allt eftersom lamellen slits.
edit; Är det extern slavcylinder på din bil så är det ju rätt enkelt att kolla om hydrauliken fungerar... Be någon trampa ner kopplingen medans du tittar på slavcylindern. Rör den sig? Ja då är hydrauliken och cylindrarna ok.