Besiktade idag igen med bra värden 2,5L etanol och 20L 95bensin så vart det kanon bra inte för lågt och inte för högt, det konstiga var också att motorlampan inte börjar lysa när bilen gått ett tag.
Skall jag fortsätta med etanolen i tanken i fortsättningen?
inte för högt och inte för lågt..det kan icke vara för lågt..fungerar allt som det ska
så är lambda 1 co0 co2500 0 hc0
så är det på friska kat bilar då fungerar allt till 100%
Jepp å de äldre avgasgränsvärdena -88 är Gränsvärde CO Max 3.5 HC Max 400 Lambda kvittar. En frisk 4cylindrig motor med förgasare brukar ligga runt CO 2.0 och HC 100.
inte för högt och inte för lågt..det kan icke vara för lågt..fungerar allt som det ska
så är lambda 1 co0 co2500 0 hc0
så är det på friska kat bilar då fungerar allt till 100%
Jepp å på en gammal fögasarmotor som är frisk Bör CO ligga på 2.0 HC 100, Lambda kvittar.
Gränsvärde CO Max 3.5 HC Max 400.
ingen nackdel att få ner hc lägre heller
hc är inget man vill ha när jag ställer K-jet (mekaniskt sprut)
ställer jag den runt 2%co och hc så lågt som går så jag skruvar så hc är som lägst och co halten är inom inställningsvärdet och då går dom utan tvekan bäst ialla lägen
många som missar hur viktigt det är att ställa allt på rätt sätt
inte för högt och inte för lågt..det kan icke vara för lågt..fungerar allt som det ska
så är lambda 1 co0 co2500 0 hc0
så är det på friska kat bilar då fungerar allt till 100%
Jepp å på en gammal fögasarmotor som är frisk Bör CO ligga på 2.0 HC 100, Lambda kvittar.
Gränsvärde CO Max 3.5 HC Max 400.
ingen nackdel att få ner hc lägre heller
hc är inget man vill ha när jag ställer K-jet (mekaniskt sprut)
ställer jag den runt 2%co och hc så lågt som går så jag skruvar så hc är som lägst och co halten är inom inställningsvärdet och då går dom utan tvekan bäst ialla lägen
många som missar hur viktigt det är att ställa allt på rätt sätt
Jepp på äldre bilar finns det lite olika riktvärden för olika motorer då man med avgasmätarens hjälp justerar bränsleblandningen.