Vad har hänt med däcken? Sabotage eller någon som kört på fälgarna?

Speedghost
8 oktober 2022 · 2 Inlägg

Hej,

Hittade min bil med super-punktering på alla fyra däcken och tycker det ser ut som sabotage men är ingen expert?
Har haft bilen utlånad därav vet jag ej om den körts på fälgarna eller ej. Har haft problem med pyspunka tidigare så har bytt alla däcken och ventilerna nyligen.(Kan det vara så att däckfirman inte lyckades lokalisera felet till pyspunkan och trots nya däck och ventiler så fortsatte pyspunkan och bilen sen tillsluts har körts på fälgarna?)
Se bifogade bilder.

Har någon punkterat däcken eller har de varit pyspunka och däcken har körts på fälgarna eller kan något annat inträffat? https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244474/244474-c15cbda70a73f34847baccd85c047f1d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244474/244474-8ab36d5856f836ad0378517f45eebfbc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244474/244474-2c18b1cd69d933392f878d764083782e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244474/244474-f575ef44eb26ae4360182f0bb8ff249a.jpg


Tacksam för input då jag har svårt att tro att någon skulle sabotera just min bil av alla bilar på parkeringen men ser ju onekligen ut som det!

Med vänlig hälsning, Speedghost

uhlin
8 oktober 2022 · 2 834 Inlägg

Det kan ju knappast vara så att alla 4 däcken skulle va punktering på samtidigt.

Nä, nån har varit framme med kniven och skurit sönder dem.

Speedghost
8 oktober 2022 · 2 Inlägg

uhlin skrev:
Det kan ju knappast vara så att alla 4 däcken skulle va punktering på samtidigt.

Nä, nån har varit framme med kniven och skurit sönder dem.

Jo lutar ju åt det, dock hade vi läckage på samtliga 3 eventuellt 4a ventiler tidigare, så har vi fortfarande pyspunka tänker jag att alla däcken kanske haft lågt tryck och kört på fälgarna? Dvs om däckfirman inte lyckades åtgärda det senast vi lämnade in den.
Känns dock jäkla märkligt, så lutar åt sabotage...


Med vänlig hälsning, Speedghost.

xXSammy
8 oktober 2022 · 6 585 Inlägg

Om bilen körts med minimalt lufttryck så blir det en rand längdsmed däcket

Exempel:
https://hips.hearstapps.com/autoweek/assets/s3fs-public/Sidewall%252520ran%252520low%252520on%252520air.jpg

Ser mer ut som sabotage tyvärr.

Senast redigerat av xXSammy (8 oktober 2022)

De/Dem
Mossan1
8 oktober 2022 · 2 879 Inlägg

4st däck SAMTIDIGT och i däcksidan.

Sabotage. Annat är extremt osannolikt.
Har du ingen oförätt med någon kan det vara någon som tagit fel bil, eller, så var din bil på fel ställe vid fel tillfälle för en idiot som valde bil att sabotera på måfå.  Kanske stod lämpligt skymd...

Edit:
Kanske var riktat till personen som lånat bilen nyligen....

Senast redigerat av Mossan1 (8 oktober 2022)

Steff240
8 oktober 2022 · 1 029 Inlägg

Om personen du lånat ut bilen till inte märkt att samtliga 4 däck haft punktering och kört omkring på fälgarna utan att märka något, då ska du nog inte låna ut bilen till hen fler gånger...

Men som sagt, det ser mer ut som att en vandal varit framme. Alldeles för tydliga skärskador. Dessutom osannolikt att alla däcken skulle pys-läcka lika mycket och då fallera exakt samtidigt EFTER reparation.

Senast redigerat av Steff240 (8 oktober 2022)

Lucif3r
8 oktober 2022 · 2 234 Inlägg

Alla 4 punktering samtidigt på exakt samma sätt? Man har nog större chans att vinna på lotto än att det skulle hända.

Håller med dom andra, det där är någon som gjort på flit. Tyvärr.

sollu
8 oktober 2022 · 424 Inlägg

I Juni såg jag en dam när hon repa på en volkswagen arteon med nån metall. Hjulhuset förstört men jag försöker håll tyst. Så det samma sak på din bil tror jag.

zzr94092
8 oktober 2022 · 4 411 Inlägg

Garanterat någon som skurit sönder däcken med kniv!! Absolut INTE han som lånade din bil som orsakat detta!!

torsen
9 oktober 2022 · 7 285 Inlägg

Knivattack utan tvekan.
Vet ju inte vad det är för bil?
Kan det vara asfaltindianerna som är framme  igen?

Brådhis * Voff voff *
10 oktober 2022 · 10 299 Inlägg

Till 100% skadegörelse. Du ser på bild 3 faktiskt hur man sågat sig igenom med (sannolikt) en kniv.

Har sett detta ett flertal gånger i mitt yrke och det är inte helt ovanligt att det dykt upp en buckla eller nyckelrepa i samma veva på det aktuella fordonet. Så kolla bilen noga så att du inte råkat få något av detta samtidigt, ifall du ska ta det på någon försäkring.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
10 oktober 2022 · 4 043 Inlägg

Detta ska kunna täckas av evt. vagnskadeförsäkring annat fall träder räddning dvs. bärgning till verkstad/däckfirma ,men polisamälan bör göras med lite tur kan evt. dna eller videoupptagning finnas

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Oreggad Ruter Knekt
10 oktober 2022 · 673 Inlägg

Vad lustigt, tror jag gick förbi din bil idag på väg hem från jobbet. Den stod illa parkerad och fått smaka på kniven. Otroligt fegt sätt att visa missnöje. Roligare att knacka loss ett däck istället.

spillolja skrev:
Detta ska kunna täckas av evt. vagnskadeförsäkring annat fall träder räddning dvs. bärgning till verkstad/däckfirma ,men polisamälan bör göras med lite tur kan evt. dna eller videoupptagning finnas

Kan berätta att dem är sjukt ointresserade av att ta i bilstölder. Har anmält en gång, pågående stöld på mitt fordon i ett p-hus. Hade förvarnat polisen att det skulle ske (då det var andra gången, nu satt ja och vänta). Beskrev var de kommer gå ut och att de ät vid dörren om fyra minuter (mest bara gator och industri utanför). Polisen hörde sedan inte av sig. Jag återkopplade två timmar senare och de blev irriterade över att jag inte gått att nå (var kvar med min bil). De hittade ingen som slagit sönder i motorrummet (böjt fläkt, knäckt plast, klippt kablar, you name it) eller länsat gods i bilen.
Men jag hade fått deras bryt-verktyg som byte. Blev ett schyst försäkringsärende dock. Parkeringen kostade 1100kr/månad.

Att de skulle vara mer intresserade att ta i detta, än stöld ur bil är inte riktigt troligt.

Senast redigerat av Oreggad (10 oktober 2022)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
jaka54
10 oktober 2022 · 5 811 Inlägg

Hej!
Helt klart kniv som varit i farten! Men...vinterdäck på sommaren är inte lämpligt!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 oktober 2022 · 13 776 Inlägg

någon som har en ovän skulle jag tro om det inte är fler drabbade bilar..  det brukar inte vara en slump att sånt där händer...   om det inte är sånna där äkliga miljötallibaner som dödar mängder med däck

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
uhlin
11 oktober 2022 · 2 834 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Helt klart kniv som varit i farten! Men...vinterdäck på sommaren är inte lämpligt!

Man får ju faktiskt byta till vinterdäck 1:a oktober.

Senast redigerat av uhlin (11 oktober 2022)

krambriw
11 oktober 2022 · 433 Inlägg

Dubbfritt får du köra året runt om du vill. Ser ju ut att vara dubbfritt

Senast redigerat av krambriw (11 oktober 2022)

Brådhis * Voff voff *
11 oktober 2022 · 10 299 Inlägg

krambriw skrev:
Dubbfritt får du köra året runt om du vill. Ser ju ut att vara dubbfritt

Och precis som Jaka skrev så är det olämpligt. Iaf ur trafiksäkerhetssynpunkt. Finns många tester som visar detta.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
krambriw
11 oktober 2022 · 433 Inlägg

Brådhis skrev:

krambriw skrev:
Dubbfritt får du köra året runt om du vill. Ser ju ut att vara dubbfritt

Och precis som Jaka skrev så är det olämpligt. Iaf ur trafiksäkerhetssynpunkt. Finns många tester som visar detta.

Självklart är det så, jag refererade bara till vad lagen säger, inte hur man använder sitt förstånd

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang