4138
Sök

V70n d5 -05 VÄGRAR FUNGERA

5 Inlägg
10 november 2022
Trådstartare
Hej, som rubriken säger så vill inte min d5a fungera som jag vill. mycket svårstartad varje gång jag ska starta den. den startar direkt om jag startar precis efter jag stängt av den (ca 1-2 sekunder efter) annars får jag mala på starten ca 10-15 sekunder för att den ska starta.
jag har läst av felkoder o de felkoder jag får fram är på bränsletryck, luftmassemätare och impuls givare. luftmassemätare och både kamaxelgivare och vevaxelgivare är bytt.
Bilen går in i Limp-mode vid gaspådrag men inte när jag varvar ut den utan växel i
bilen går helt okej när man gasar men när man ligger på jämt gas eller tomgång så lever varvtalet sitt egna liv (pendlar ca 200-300varv upp o ner).
bytt stift i kontakter tilll givarna och hittar inga tydliga kabelbrott.
frågan är ju om det kan ha något med bränsletrycket att göra, men då tycker jag att den borde gå sämre vid gaspådrag?

ursäkta min dåliga beskrivning

2 306 Inlägg
10 november 2022
Jag hade definitivt börjat med att kika på bränslesystemet ja. Felkod på bränsletryck + segstartad + går dåligt vid belastning (går in i limp) tyder alla på ett läckage i bränslesystemet, det verkar som att det kommer in luft någonstans. Se över bränslesystemet hela vägen, börja i motorrummet och jobba dig bakåt.

5 Inlägg
10 november 2022
Trådstartare
okej ska kika på det nu i eftermiddag.

5 Inlägg
10 november 2022
Trådstartare
Har kollat lite bränsle ledning nu. Ser inte ut att vara läckage, dock så verkar det vara dåligt flöde från pumpen i tanken. Någon som vet vad det ska vara för tryck från pumpen i tanken? Tänker om man kan mäta trycket och se om det är pumpen som pumpar för dåligt. Har även kollat ström matningen in till pumpen och den ligger på 12v

5 Inlägg
10 november 2022
Trådstartare
Tänker om det kanske är för dåligt tryck så att högtryckspumpen får suga bränslet från tanken och att det påverkar då kanske gången på motorn

Sök