2428
Sök

Bränslesnål Kombi

102 Inlägg
12 november 2022
Trådstartare
Tjena allihopa!
Jag skall börja pendla ca 4mil om dagen så är därför ute efter en schysst bränslesnål kombi.

Budgeten ligger omkring 100k. Vill helst ha lite hk i bilen för jag drar min båt på ca 800kg. Har kollat lite på Volvo, BMW och Mercedes men svårt att få en bild hur olika bilmärken är att äga.

Hur resonerar ni i dessa tider ? Lönar det sig att köpa en diesel men de höga bränslepriserna ? Vill nog som alla andra att den ska dra så lite som möjligt men ändå ett schysst ägande och utseende. Finns säkert tusen trådar om detta men har inte riktigt tid och lust att skrolla igenom allt..

Hade gott !

Forummoderator
17 984 Inlägg
12 november 2022
Audi, BMW, Mercedes och VW ska du undvika. 4 mil om dagen ger 884 mil per år. Ingen diesel. En kombi med kraft som är snål kräver en hybrid av något slag. Det räcker inte pengarna till.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

102 Inlägg
12 november 2022
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Audi, BMW, Mercedes och VW ska du undvika. 4 mil om dagen ger 884 mil per år. Ingen diesel. En kombi med kraft som är snål kräver en hybrid av något slag. Det räcker inte pengarna till.

Okey, vill tillägga att jag åker på en del fiskeresor med men inte jätte mycket. Okey, men någon vettig bensinare då ?

5 678 Inlägg
12 november 2022
Diesel som drar 0,6L/mil blir ungefär samma bränslekostnad som bensin som drar 0,75L/mil med dagens priser.
26kr/L diesel. 26x0,6 = 15,6kr/mil
21kr/L bensin 21x0,75 = 15,75kr/mil

Dra släp är oftast diesel mest gynnsamt då förbrukningen oftast blir mindre påverkad jämfört med bensinare.

T.ex en arbetskolla har en 2018 VW Tiguan 1,4TSI.
Den drar 0,6L/mil i 90km/h utan släp men drar 1,2L/mil i 80km/h med stort kåpsläp bakom.

Hans förra bil en 2014 VW Passat 2.0TDI drog 0,5L/mil i 90km/h utan släp och 0,7L/mil i 80km/h med samma släp som han dragit bakom sin Tiguan.

Men som ovanstående inlägg skriver så 4mil om dagen blir endast 884mil per år.
Så få mil tycker inte en diesel med partikelfilter om.

Frågan är då:
Hur ofta kör du med släp?

Om du t.ex bara drar båten 2ggr per år är det mest ekonomiskt att köpa en snål bensinare och hyra/låna en bättre dragbil den dagen du ska flytta båten.
Senast redigerat av simlar (12 november 2022)

102 Inlägg
12 november 2022
Trådstartare
Okey, jag förstår hur ni resonerar. Båten står på trailer så kör den kanske 10-15 gånger per år. En del resor på 10mil men andra bara på 1mil. Kör också en del resor till sommarstugan som är 6mil enkel resa + till föräldrarna som är 2mil så kör en hel del km/per år. Äger en

Subaru legacy idag men är inte nöjd med den, har kört 720mil sen i april, detta inte inräknat med nya jobbet. Nu har jag bara 12km till jobbet.

Kanske ändå inte värt en diesel? Tips på någon vettig bensinare då ?

Of World
3 367 Inlägg
12 november 2022
Opel Astra med 1.4T 140hk är ok. Finns med 1.6T 180hk båda bensin.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

102 Inlägg
12 november 2022
Trådstartare
Okey, vilken årsmodell? Vad ligger förbrukning på en sådan ?

4 135 Inlägg
12 november 2022
Ford Focus eller Mondeo med ecoboost-spis
VW Golf eller Passat variant med Fsi, Tsi ,Tfsi  spis   
Renault  Megane  eller Talisman med Tce direktinsprutning

Försök om möljigt att väla en motor större än 1.4 om man kör med släp ofta
1.4 Tsi i golfen går lätt under 0.6 liter milen utan släp på landsväg

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

102 Inlägg
12 november 2022
Trådstartare
Okey, får ju vara över 160hk minst för bilen ska ”orka” dra båten lite vettigt

6 054 Inlägg
12 november 2022
GUPE94 skrev:
Okey, jag förstår hur ni resonerar. Båten står på trailer så kör den kanske 10-15 gånger per år. En del resor på 10mil men andra bara på 1mil. Kör också en del resor till sommarstugan som är 6mil enkel resa + till föräldrarna som är 2mil så kör en hel del km/per år. Äger en

Subaru legacy idag men är inte nöjd med den, har kört 720mil sen i april, detta inte inräknat med nya jobbet. Nu har jag bara 12km till jobbet.

Kanske ändå inte värt en diesel? Tips på någon vettig bensinare då ?

Du kr för mycket kortsträckor för att ha en diesel, du bör köra minst 5 mil åt gången flera gånger i veckan för att den skall bli helt genomvarm. Annars sotar både partikelfilter och EGR-ventil igen och du får dyra reparationer. Det är alltså det som är problemet och inte att den sammanlagda körsträckan är för kort.

Of World
3 367 Inlägg
13 november 2022
GUPE94 skrev:
Okey, vilken årsmodell? Vad ligger förbrukning på en sådan ?

2011 och framåt

Ca 0.6 går att pressa lite till om man vlll

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Ubåtsingenjör
7 314 Inlägg
13 november 2022
Kör en Avensis, bensin. Problemfritt bilägande och snittförbrukningen har nu hoppat upp från 0,62 till 0,63. En diesel hade med andra ord aldrig lönat sig för oss

6 628 Inlägg
13 november 2022
spillolja skrev:
Ford Focus eller Mondeo med ecoboost-spis
VW Golf eller Passat variant med Fsi, Tsi ,Tfsi  spis   
Renault  Megane  eller Talisman med Tce direktinsprutning

Försök om möljigt att väla en motor större än 1.4 om man kör med släp ofta
1.4 Tsi i golfen går lätt under 0.6 liter milen utan släp på landsväg

1.5/1.6an är att föredra om det ska dras släp, de har dessutom lägre förbrukning än 1.0an vid landsvägskörning (Iallafall när de sitter i en Focus, Mondeo finns men 1.0 men... ja)

De/Dem

102 Inlägg
13 november 2022
Trådstartare
Okey, jag förstår hur ni tänker. Verkar som schyssta bilar Toyota faktiskt, kanske ska åka och provköra en sådan. Inte riktigt fastnat för Ford men kanske värt att prova. Kan ju ute sluta diesel i alla fall…

Sök