Hej på er!
Går lång tid mellan uppdateringarna nu, men det har också hänt lite grejer.
Sist pratade jag om att spaken blev åt fel håll. Det är åtgärdat!
Nu kunde jag starta upp bilen, men den gick på tok för fett, detta pga att jag hade fått tag i fel bränslebox.
Dock startade den och allt lät bra efter renoveringen.
Började leta runt efter boxar och köpte mig en guldbox och en 962 box.
Sen var det ju bara ett byte kvar!
Med dessa boxar gick den väldigt fint!
Dock upptäckte jag att det läckte kylarvatten någonstans och var rädd att det var dom nya frostpluggarna då vattnet samlades under dessa och sen ner på golvet.
Som tur var visade det sig att det var den övre kylarslangen mot termostathuset som inte var riktigt tät. Den slangklämman hade jag glömt dra åt riktigt.
Efter det pratade jag lite med gubben som ska regbesikta bilen ang. avgassystemet då jag tagit bort sista dämparen och ersatt med 2.5" rör innan bakaxeln. Det tyckte han inte va något hit, så jag fick jaga en dämpare och göra om till original igen.
Nu kunde jag provköra bilen med nya kopplingen. Minns inte riktigt om jag skrivit det, men köpte en förstärkt "Kina" tryckplatta, fjädrad sinterlamell och urtrampningslager plus stålomspunnen slang till slavcylindern. Fick inte detta att lira nå bra då den inte ville koppla ur riktigt. Hur jag än luftade blev det inge bättre. Gjorde även en justerbar pinne på slavcylindern men utan resultat.
Det kopplade ur alldeles precis med pedalen längst ner i mattan och så fort jag höjde kopplingen det minsta så högg den direkt.
Sååå... Trots nyrenoverad slavcylinder så köpte jag en helt ny. Hittade även ett rejält glapp i kopplingspedalen och upptäckte att gaffeln från huvudcylindern, som håller i pedalen var ganska nött i hålet. Så jag köpte en ny huvudcylinder också.
NU! skulle väl ändå kopplingen bli bra efter byte av bägge cylindrarna...
Bättre blev det, men inte riktigt bra.
Så efter lite googlande så kom jag fram till att det nog är min kinatryckplatta som är boven under hela. Så jag beställde en riktig sachsplatta istället som tål mer än den förstärkta jag hade monterat. Passade även på att ta ett litet större och bättre urtrampningslager när det ändå skulle rivas igen.
Här tog motivationen slut och jag frågade en polare om han kunde göra bytet mot betalning medans jag va på kurs på nya jobbet, vilket han gjorde.
När kursen sen va slut efter 1 vecka var det bara hem och lufta koppling.
Ska kopplingshistorien ta slut här mån tro?
Ja, denna gång blev det faktiskt bra!
Så nu är bilen fullt körbar.
Efter allt tråk med krångel så installerade jag en laddtrycksmätare, det gick utan bekymmer iaf.
Sen har det ju slipats en hel del också såklart...
Mellan allt slipande, så började jag leta fälgar och kom på den briljanta idén att jag kunde fläska på vilka jag ville egentligen då bilen inte är lackad ännu, ifall modifikationer var tvungen att göras.
Sagt och gjort så hittade jag fälgar som jag fastnade för. Dimensionen blev 19x9.5 vilket jag visste att inte skulle få plats.
Men varför göra något enkelt när allt annat går i egna spår?
Åkte iväg och fick däck monterat
Dags för provmontering!
Inte så pjåkigt tycker jag!
En polare hade massa Biltema spacers jag fick ta för att mäta mig till hur breda spacers jag behövde för att det inte skulle ta i hjulhus bak och fjäderben fram. Kom fram till att jag ska ha 30mm fram och 15mm bak.
På bilden sitter det 15mm bak (3st 5mm Biltema) har dock ingen bild fram.
Beställde riktiga Bolton 30/16mm från spacers.se som jag fick hem idag. Då skärmkanterna tar i däcken så har jag även köpt en valsmojäng som är till just för skärmar. Detta har jag dock inte gett mig på än.
Har jag sagt att det är mycket slipande också? :-D
När jag äntligen trott att det bara varit någon enstaka grej kvar så har jag hittat fler delar som ska slipas. Ligger fulla taket och skuffluckan med grejer som är färdigslipade. Nu är det bara fronten kvar att slipa!
Planen var ju att bli klar i sommar. Får dock justera lite där känner jag.
Planen är att få på slipgrunden innan hösten iaf. Sen ska ju slipgrunden slipas innan lack.
Blev tyvärr mer text än bilder idag, men är ju åtminstone en uppdatering.
När nästa uppdatering kommer hoppas jag att skärmarna är valsade, fälgarna sitter på och allt är fördigslipat.
Tack för denna gång! :-)