Storlek hjulbult/mutter

honkis
19 november 2022 · 3 Inlägg

Hej,
Spelar bult/mutterstorlek någon roll när man flyttar fälgar mellan 2 bilar?
Fälgen kommer från en bil med bult 14*1,5 som ska på en bil med mutter 12*1,5.

I övrigt är fälgen 47 mm i offset mot orginal 45 men en sån liten skillnad kan  ju inte spela någon roll.

jaka54
19 november 2022 · 5 809 Inlägg

ET spelar ingen roll när det bara skiljer 2mm,  men att använda en fälg med 14mm hål och montera på hjulnav  med 12mm mutter låter lite vanskligt i mina öron. Det enda som styr upp då, förutom att centrumhålet passar fälgen , konan på muttrarna.

honkis
19 november 2022 · 3 Inlägg

Är det så? Det står ju aldrig när man köper nya fälgar vilken diameter hålen för bult/mutter har.

mb_pucken
19 november 2022 · 5 089 Inlägg

Aluminium eller plåtfälg?
Fälgarna jag har på mercan har 14mm hål men skruven är 12mm. Tror yttre diametern på konans övre del är viktigare än skruvens diameter. Kanske är standardmått på konan? Aldrig tänkt på faktiskt.
Aja mina hjul har inte lossnat trotts många mil och husvagnen på kroken ibland.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
honkis
19 november 2022 · 3 Inlägg

Det gäller aluminium på bägge fälgarna. Sitter och kikar på fälgar och när de uppger vilka bilar de passar för så har de som passar ju olika bultstorlek när jag kikar i en annan tabell.

torsen
19 november 2022 · 7 285 Inlägg

Förmodligen går det bra när det är fråga om aluminiumfälgar, beträffande skruvhålen.
Men hade det varit fråga om stålplåtsfälgar så hade jag avrått.
Då hade kanske fälgskruvarna/muttrarna "bottnat" i naven utan att klämma fast fälgen.

2 mm större inpressningsdjup/ET betyder att fälgen hamnar 2 mm närmare bromsoken.
Kan vara på gränsen om det är tjocka piratfälgar.
Med mindre inpressningsdjup/ET är ingen fara för att bromsoken ska ta  fälgen.

På en JEEP Wrangler TJ tog piratfälgarna i styrstagsändarna vid fulla rattutslag, p g a större inpressningsdjup/ET.
Problemet löste jag med 5 mm Biltema "spacers".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang