3599
Sök

Lyckades skrapa sidan på bilen mot en carport. Fixa lackskada eller låta vara?

10 Inlägg
28 november 2022
Trådstartare
#1
Bakre passagerarsidan blev repad och det ser ut som att plåten är synlig vid t.ex. hjulhus. Bilen är en modell 2005 Toyota Corolla.

Är det värt att laga lackskadan? Jag är osäker eftersom det redan finns rost vid hjulhusen. En av hjulhusen har kraftig rost(se bild). Det ser ut som att det skulle kunna leda till en eventuell anmärkning på besiktningen framöver. Har helförsäkring där självrisk är på 3000 kr.  Bilen funkar för övrigt okej. Har fixat en del på bilen själv så som bromsar, alla vätskor och drivrem. Önskvärt är att kunna använda bilen i ca 5 år till.

https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237785/237785-6f420d9142c82e19d3612bf7bb3ecce7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237785/237785-2782e3007ea1ee4be0c4a71c896b4875.jpg

5 119 Inlägg
29 november 2022
#2
Skrapningen ser ut att vara minsta problemet. Jag hade möjligtvis lagt lite bättringsfärg i dom djupaste reporna.
Annars hade jag hittat någon som fixar rosten till rimligt pris och tagit reporna samtidigt. Men om det är försvarbart ekonomiskt vet jag ej.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

506 Inlägg
29 november 2022
#3
Japansk plåt. Om du vill fixa det riktigt så följ rådet från mb_pucken, plåt måste ersättas o allt rostskyddas/omlackas i så fall. Besiktningen skiter nog i din rostskada, dom går på bärande detaljer

2 397 Inlägg
29 november 2022
#4
Dom flesta repor ser inte ut att ha gått ner till plåten, men tyvärr ser jag några ställen där det är plåtrent. Det MÅSTE rostskyddas snarast, annars ser den skärmen snart likadan ut som den på andra bilden.


103 Inlägg
29 november 2022
#5
Nu beror det ju såklart på hur mycket pengar och tid du vill lägga ner på bilen.

Men ja, jag hade definitivt använt min försäkring och fått det där fixat eftersom, precis som Lucif3r säger, det måste rostskyddas så snart som möjligt. Med tanke på att det nu är kallt ute och det kommer att bli mer snö, mer slask men framför allt mer salt på vägarna så kommer det där se väldigt illa ut på väldigt kort tid om du inte gör något åt det.

Sen hade jag även kostat på mig att fixa resten av existerande rostskador också, antingen genom att ta hjälp av en vän eller be en verkstad att göra det. Dock blir det ju en ganska stor utgift så det är helt upp till dig om du känner att det är värt det.
Ska du däremot vilja använda bilen i 5 år till som du säger så hade jag absolut åtgärdat det på något sätt.

Olyckor händer så lätt.
Jag själv fick nyttja min försäkring i en parkeringsolycka vid ett tillfälle förra året när jag inte såg mig för och backade in i en annan bil. Helförsäkringen täckte skadorna för både mig och stackaren som blev mitt offer, men det är onödiga pengar som jag spenderade på det istället för att helt enkelt ta det försiktigt när man står på en tajt parkering.

7 438 Inlägg
29 november 2022
#6
Kontakta den skade-/lackverkstad som ditt försäkringsbolag har avtal med.
Visa bilen för dem och fråga vad de vill ha extra, utöver självrisken, för att reparera den visade rostskadan.
Med reparera menar jag byta plåten - INTE PLASTA.

10 Inlägg
30 november 2022
Trådstartare
#7
Tog bilder vid resterande hjulhus samt metallkanten som sticker ut där man brukar ha pallbock/domkraft. Jag tänkte börja med att kolla med en lackfirma hur mycket det kan kosta för att fixa rosten. Jag vet inte riktigt vad för kostnad jag bör förvänta mig. Pratar vi om 15 000 kr eller mer så får jag väl skippa. Jag tänkte att rost vid alla fyra hjulhus bör fixas isåfall. Hur är det med metallkanten kan det skippas eller måste det också fixas tror ni? Jag använder domkraften på de lyftpunkter som anges i handboken när jag byter däck, alltså under bilen. Men tyvärr är redan metallkanten sönderkrossad och rostig sen tidigare!


https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237785/237785-e39a41a0a170f7014f36bc214af5fe4a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237785/237785-f1e12956aed8f0505bb49eccbaa2aa2c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237785/237785-858963f3d3255dc57571bf988cd6f2fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237785/237785-2f55fae11bc5ac7734e6a8effd862e18.jpg

4 467 Inlägg
30 november 2022
#8
Tror knappt att någon lack/plåt firma vill ta I detta,pga,att det blir väldigt dyrt!

4 137 Inlägg
30 november 2022
#9
Kör vidare som det är, ganska rostigt, om man inte kan fixa själv blir det omotiverat dyrt
Sälj vidare när det inte längre går att få igenom bilbesiktningen, spara undan till en nyare bätte kärra

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

103 Inlägg
30 november 2022
#10
Eftersom det är så pass mycket rost på den så kan jag lova dig att kostnaden för att laga det hos en verkstad kommer att långt överskrida 15 000 kronor samt att det är ett sjuhelsikes jobb att laga allt det.
Att jobba med rost är inte det roligaste man kan göra heller.

Har du varken verktygen, kunskapen eller viljan att laga det själv så hade jag inte lagt pengar på detta. Inte om alla 4 hjulhus måste fixas upp samt att det ser ut så här vid listramarna. Då är det bättre att spara pengarna till bilen inte går igenom besiktningen längre och sedan köpa en ny, begagnad bil efter det.

506 Inlägg
1 december 2022
#11
Dessutom, att laga sånt där, efter ett par år kommer mer rost tillbaka, håller aldrig långsiktigt

Nästa bil, en med lite bättre plåt från början kanske??

2 845 Inlägg
1 december 2022
#12
Ja, som tidigare sagt, kör bara så länge den går igenom bes. Detta stoppar inte med 15.000 om man ska lämna in, och frågan är om nån vill göra det så kommer det överstiga bilens värde med hästlängder.

10 Inlägg
1 december 2022
Trådstartare
#13
Då kör jag på tills det inte går och kikar på en fräschare bil när det är dags! Reparationskostnader har redan överskridit inköpspriset. Det var inget bra bilköp. Jag inspekterade inte bilen korrekt då jag inte kunde något. Men det har varit en bra första bil. Blivit tvungen att lära mig enklare reparationer och service för att slippa priserna hos verkstan. Nu känns det mer bekvämt att handla bil smile

2 397 Inlägg
1 december 2022
#14
Jag skulle iaf investera i en sprayburk och spraya över reporna du gjort. Övriga rosten är ju som det är, men synd att göra det värre än det behöver vara? Massa vita sträck är ju dessutom mer iögonfallande än rosten som är smile


4 137 Inlägg
1 december 2022
#15
man kan rädda bilen några år:
ta bort inneskärmarna, listerna på tröskellådan, tvätta rent med högtrycken. låt torka
dränk in med Dinitrol ML, såruta trösklarna och skärmkanterna invändigt med just dinitrol ML
på med underedsmassa, återmontera plastdetaljerna, kan rädda bilen några enstaka år
https://www.colorshop.cz/vyhledavani/?i … p;act=srch

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök