Nu beror det ju såklart på hur mycket pengar och tid du vill lägga ner på bilen.
Men ja, jag hade definitivt använt min försäkring och fått det där fixat eftersom, precis som Lucif3r säger, det måste rostskyddas så snart som möjligt. Med tanke på att det nu är kallt ute och det kommer att bli mer snö, mer slask men framför allt mer salt på vägarna så kommer det där se väldigt illa ut på väldigt kort tid om du inte gör något åt det.
Sen hade jag även kostat på mig att fixa resten av existerande rostskador också, antingen genom att ta hjälp av en vän eller be en verkstad att göra det. Dock blir det ju en ganska stor utgift så det är helt upp till dig om du känner att det är värt det.
Ska du däremot vilja använda bilen i 5 år till som du säger så hade jag absolut åtgärdat det på något sätt.
Olyckor händer så lätt.
Jag själv fick nyttja min försäkring i en parkeringsolycka vid ett tillfälle förra året när jag inte såg mig för och backade in i en annan bil. Helförsäkringen täckte skadorna för både mig och stackaren som blev mitt offer, men det är onödiga pengar som jag spenderade på det istället för att helt enkelt ta det försiktigt när man står på en tajt parkering.