2563
Sök

Oljeläckage bakom kamrem på Volvo V70n 02 sugis/automat.

4 Inlägg
3 december 2022
Trådstartare
#1
Min gamla trotjänare, 52 000 mil har börjat läcka olja igen på remsidan av motorn. För ett och halvt år sedan var den på verkstad för liknande problem. Kraftigt, litervis i veckan, läckage som man då sa berodde på "lös plugg bakom kamrem". Tydligen ganska lätt att åtgärda då, eftersom att fakturan "bara" gick lös på tvåtusen på Bilia inkl. felsökning, "åtdragning av plugg", ny olja och test av täthet m.m. Hållit bomtätt sedan dess, till nu för ett par dar sen.
Fick aldrig reda på var pluggen satt och tänkte därför nu fråga här i forumet, om någon vet var denna "plugg" sitter. Verkar ju vara någon gängad plugg eftersom man skrev "åtdragning".
Inget söligt på själva kamremmen, när man lossar och kollar neråt under den kåpan, vid kamdreven. Oljan verkar krypa ut strax ovanför vevaxeln typ och krypa bakåt, lite ovan för drivaxelhöjd . Inget framåt vid filtret. Inget utläck vid oljefällan heller, eller överhuvudtaget framåt åt det hållet.
Jag är hyfsat händig, men det börjar bli lite svinigt kallt att ligga utomhus och krypa under bilen, så varje ledtråd som leder till "pluggens" placering är guld värd.
Tacksam för lite ledtrådar alltså.

3 199 Inlägg
3 december 2022
#2
Jag har bytt några kamremmar på V70N och minns ingen plugg.

Möjligen då pluggen på VVT drevet.
En ganska stor torx vill jag minnas.
Borde kommas åt om man tar loss övre kåpan bara.

Men vanligaste läckorna därbakom är själva VVT drevet (kraftigt glapp axiellt isf) packboxarna bakom kammarna och nere vid vevaxeln/oljepumpen.

4 Inlägg
3 december 2022
Trådstartare
#3
Tackar för svaret, men det är nog inga sådana läckage, så högt upp alltså.
Verkstan kollade det sist när jag hade samma problem och hade nog då passat på att byta drev och packboxar om man haft chansen. Men det var bara en "plugg" sa man. Ett enkelt fel för dem att åtgärda och de hade inte mage att säga att det var värre än så och byta nåt dyrt. Hyggligt av dem iofs.
Det borde då också vara grisigt vid vvt-dreven, men det är snustorrt och fint.
Nä, det här ser ut att tryckas ut längre ner och inte komma fram till nåt drev innanför plastkåporna, för då borde remmen bli oljig och det är den inte.
När jag nu tänker efter så hade motorn också ett liknande läck på samma ställe för kanske 10 år sen och då sa man också att man dragit åt nån plugg. Samma plugg som de drog åt för ett och halvt år sen. Kanske den gängat ut sig, men var sitter den?
Kunde ju ha frågat samma verkstad, men ingen personal är samma som sist. Ny regi.

1 313 Inlägg
3 december 2022
#4
Det sitter en packbox på vevaxeln innaför remhjul och kamrem . Sitter ingen "plugg".. Kolla så att oljefällan till vevhusventiltionen inte är tät. Då kan den börja skjuta packboxar hejvit och pissa olja överallt. Har du otur så går packboxen mellan motorn och lådan sönder. Det är inte kul.. Speciellt inte på en automat
Senast redigerat av Volvofarfar (3 december 2022)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

2 398 Inlägg
3 december 2022
#5
Det måste isf vara någon typ av plugg avsedd för rengörning av oljekanalen........ Men jag kan inte påminna mig om att dom lite äldre vitblockarna har någon sådan på remsidan... Däremot sitter det en sån på svänghjulssidan;
https://files.ekmcdn.com/stephenlawes/images/volvo-c70-s60-v70-s80-xc70-xc90-petrol-diesel-engine-block-oil-gallery-core-plug-1-9430-p.jpg

Men om det finns en på remsidan så borde den sitta strax nedanför kamremsspännaren, troligen är remhjulet ivägen för att se den dock...
Senast redigerat av Lucif3r (3 december 2022)


3 199 Inlägg
3 december 2022
#6
Kan dom ha menat "plugg" som stopp i vehusventilationen så det blev övertryck som ploppade ur en av packboxarna?

Men 3000kr för att byta packboxar för kamaxlarna var ett bra pris.
Man brukar få betala mer än så för kamremsbyte som ju är ett mindre jobb.

4 Inlägg
3 december 2022
Trådstartare
#7
Tack för alla svar. Ska klura på dessa.
Oljefällan är ok, byttes för ett par år sen och funkar. Inga skumma tryck eller så, när man lyfter oljestickan med motorn i gång.
Jag ser på kvittot från verkstasbesöket för ett och ett halvt år sen, att man skrev "Hittat en lös plugg bakom kamrem". Sedan: "Dragit åt pluggen och fyllt olja".
Man menar helt klart att "plugg" är av typ: Skruv. Och bakom kamrem, vilket jag tolkar som mellan motorblockets högra sida och plastkåporna kring dreven och remmen. Annars hade man nog sagt t.ex. motorns baksida eller så.
Med tanke på hur billigt jag kom undan sist, så verkar den inte sitta svåråtkomligt direkt. Riva innerskärmar och plastkåpor kring drev och sånt tar väl lite mer kostnad än 1074:- plus moms (resten var olja och miljöavgifter).
Jag ska försöka göra lite rent på stället och sen starta motorn och se om man ser var det kommer fram.
Men tack så mycket för att ni tar er tid att hjälpa mig.


Sök