Brådhis skrev:
zemet skrev:
Jag fattar inte vad det är som händer vid 15 års ålder så man absolut måste ha en A-traktor för att komma till skolan/bussen/träningen när det uppebarligen gick fint utan problem när man var 14 år.
Så du började alltså inte köra moppe när du fyllde 15? Du tog inte körkort när du fyllde 18?
Skall jag vara helt ärlig så gjorde jag faktiskt inte det.
Jag började köra moped när jag var 12 och precis innan 15 års dagen blev det 125a istället.
Helt idiotiskt kan jag tycka idag, men jag hade tur och det gick bra i alla år. Det visar väll lite på konsekvenstänket man hade i den åldern...
Men visst ville alla ha moppe när dem var 15 och bil när man var 18.
Men livet fungerade ju innan man fick bil och moped...
Det var lite dit jag ville komma med min kommentar.
Det läggs ofta fram som argument att det ökar friheten för ungdommarna och dem kan lättare träffa kompisar, ta sig till skola och träningar mm.
Men den ökade friheten får ju vägas emot konsekvenserna för övrig trafik och ungdommarna själva.
Ökad frihet man får med en moped skulle jag säga är i princip lika stor som med en A-traktor.
Moped kan vara lurigt att köra på snö helt klart, men A-traktorerna utan vinterdäck ligger ju ändå i diket hela tiden så det verkar ju inte speciellt mycket bättre...
SVT gjorde en artikel i värmland om A-traktorer. Av 960 A traktorer som var försäkrade hos LF så var 111 inblandade i försäkringsärende,
Genomsnittskostnaden för dessa ärenden var över 16K.
Tycker ni själva att det är rimligt att fordon som bara går i 30 har en skadefrekvens på 11,5%?
Visar 11,5% skadefrekvens på att det är lämpliga fordon och förare att ha i trafiken?
Jag tycker inte det visar på att A-traktorer är något vi skall fortsatt ha i trafiken.
Och jag tror inte heller att en ökning av hastigheten till 50 km/h hade gjort olycksstatestiken bättre men förhoppningsvis hade det minskat störningsmomentet i trafiken något.
Sen skall det sägas att väldigt många A-traktor förare här omkring faktiskt anstränger sig för att underlätta för övrig trafik och stannar på bussfickor och släpper förbi.