S-Tronic problem

Jober10
25 december 2022 · 3 Inlägg

Hej, har nyligen köpt en en Audi Q3 2014 med bensinmotor, den hat funkat ok ända tills det är kallt ute, nu hugger den när den ska iväg och har problem att växla mellan 2:an till 3:an den drar ut länge innan den går upp. den blir bättre när den blir varm men inte helt ok, i veckan vart den lite tokig efter 2 mils körning.
Igår fick dottern felkod (motorlampa) på den och jag har inte läst ur koderna ännu.
Så min egen teori, för gammal olja i lådan, eller i värsta fall en Mechatronic  som spökar, tror inte på kopplingen då den är tyst från oljud.

Någon som har haft något liknande på era Audibilar.
Vill inte åka till Audi i Linköping då de tar 3000kr för att öppna porten till verkstaden för felsökning, tipps på någon annan i Östergötland kanske.

krambriw
26 december 2022 · 435 Inlägg

"har nyligen köpt"

Privat, bilfirma?? Garanti?

Jober10
26 december 2022 · 3 Inlägg

Tyvärr ingen garanti, köpt på Riddermarks Bil (skitfirma alla dagar i veckan) och det är tre månader sedan, den gick ok innan det vart kallt,

krambriw
26 december 2022 · 435 Inlägg

Kan ju vara värt att kontakta dom. På Riddermarks hemsida beskrivs under avsnittet "Garanti":

Konsumentköpslagen
Innehållet i denna garanti begränsar inte i något avseende konsumentens rätt att i stället för garantin åberopa konsumentköplagens regler. Enligt lagen svarar säljföretaget för fel som har funnits vid leveransen. Fel som upptäcks inom sex månader skall dock anses ha funnits vid leveransen, om inte säljföretaget kan visa annat eller detta är oförenlig med varans eller felets art. För fel som upptäcks mer än sex månader efter leveransen måste konsumenten göra sannolikt att felet har funnits vid leveransen. Konsumenten kan alltid reklamera ett fel inom tre år efter leveransen om det görs inom två månader från upptäckten. Detta innebär att konsumentköplagen kan ge konsumenten ett skydd som inte tillförsäkras denne genom denna garanti.

Jober10
26 december 2022 · 3 Inlägg

Absolut ska jag göra ett försök, det du skriver känns relevant med konsumentköplagen.
Redan efter första veckan fick jag felkod på Kamkedjan som var helt slut och fick bytas omgående med Riddermarks som betalade, det fanns felkoder kvar sedan i Maj-22 som pekade på detta så enkelt att påvisa att det felet fanns när de bytte in den och sålde den till mig.
Ja en garanti åtgärd till på lådan, eller ett återköp känns rätt.
Vi har bra rullat 150mil med den.
Tack för er feedback.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 december 2022 · 13 777 Inlägg

har du testat att göra en adaption av lådan?`

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Presidento Of World
26 december 2022 · 3 332 Inlägg

Gå direkt till garantiansvarig.. jag fick krångla i 2 månader med säljaren.

Tillslut kontaktade jag deras telefonist en tjej som ba "vill du att jag kopplar dig till garantiansvarige"

Säljaren nämnde aldrig den biten någonsin under 2 månader!! Efter att jag blev kopplad dit så började det hända lite grejer men även då krävdes det många mejl och telefonnummer..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang