Volvo 744 -87 startar ej

Skareva
9 januari 2023 · 9 Inlägg

Tjena, vet ej om detta är rätt katergori då jag är ny här på, admin får flytta om det behövs.

Håller på att skruva i en volvo 740 b230f som absolut inte vill igång

Det började med att bilen blev svårstartad men den gick som en klocka när den startade. nu när man försöker så puttrar den ibland när man gasar yttert lite meddans man försöker starta men tänder inte nog för att gå igång.
Hjälper inte med startgas i insuget.
Inga vakum slangar är dåliga och allt sitter rätt. Har ej kollat gnista på stiften vilket låter dumt men jag hade inte tillgång till rätt verktyg. Ska kolla det och uppdatera inlägget
En stund under mitt försök att få igång bilen så gick den igång i några sekunder men den tände inte på alla 4 butkar och höll sig inte igång.

Det jag är smått orolig över är att man ej hör soppapumpen då man vrider tändingen till steg 2. Den låter enbart när man vrider den från 3-2 (startmotor till tändning)

Det är en a-traktor spärrad med hreg men jag har kopplar förbi det så det är inte den som spökar
Har bytt lmm, kollat födelarlock och det är inget sot eller någon fukt, ser nästan sprillans ny ut.
Bytt soppapumps relä och pumpen under bilen låter tydligt när man vrider av tändningen från läge 3 till 2. Har ej kollat pumpen i bagage utrymmet då det är förbyggt
Har även plockat lös tändmodul från chassi då jag har vart med att dom kan spöka då dom kan jorda i chassit.
Har fyllt på soppa och hällt ner lite k-sprit ifall det skulle vara kondensation eller så i tanken.

Vill påpeka att jag inte är en mekaniker, lär mig det mesta på egen hand eller läsa forum så absolut all hjälp uppskattas, tack i förhand. mvh Eliot

zemet
9 januari 2023 · 4 049 Inlägg

Bygla förbi bränslepumsprelät, ta en kabel stump och tryck ner i hållaren bara så pumpen går konstant.

Lossa sedan på slangen till spridarbryggan och kolla så du får ordentligt med bensin där.

Får du det kan du utesluta bensinpumparna.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Skareva
9 januari 2023 · 9 Inlägg

zemet skrev:
Bygla förbi bränslepumsprelät, ta en kabel stump och tryck ner i hållaren bara så pumpen går konstant.

Lossa sedan på slangen till spridarbryggan och kolla så du får ordentligt med bensin där.

Får du det kan du utesluta bensinpumparna.

Har du någon aning vilka kontakter jag ska koppla ihop? Inte min bil så jag var inte så sugen på att råka elda upp bilen big_smile vilka nummer det är på relät om det finns några

zemet
9 januari 2023 · 4 049 Inlägg

Skareva skrev:

zemet skrev:
Bygla förbi bränslepumsprelät, ta en kabel stump och tryck ner i hållaren bara så pumpen går konstant.

Lossa sedan på slangen till spridarbryggan och kolla så du får ordentligt med bensin där.

Får du det kan du utesluta bensinpumparna.

Har du någon aning vilka kontakter jag ska koppla ihop? Inte min bil så jag var inte så sugen på att råka elda upp bilen big_smile vilka nummer det är på relät om det finns några

Kan ha varit 87.1 och 31 men kommer inte ihåg.

Men det är ingen risk att du eldar upp bilen, byglar du fel så startar inte pumpen. Det är inte värre än så.

Här kan du se hur du skall koppla.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=108734

Senast redigerat av zemet (9 januari 2023)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang