4186
Sök

Dåligt laddtryck volvo s60 2.4t 2003

20 Inlägg
9 mars 2023
Trådstartare
#21
Någon i jönköpingsområdet som har volvo vida dice eller liknande???

20 Inlägg
9 mars 2023
Trådstartare
#22
Ska under morgondagen lossa downpipen och inspektera turbohuset samt wastegaten, om allt ser bra ut så ska jag även testa att byta packningen på gasspjället, detta är nog mina sista ideer alla rör efter turbon är helt täta så om detta inte funkar så vettefasen

20 Inlägg
10 mars 2023
Trådstartare
#23
Hejsan allesammans vill säga tack till all hjälp men det visarsig att jag har en spricka i wastegatehuset sad funderar på om man ska byta turbon, blir ju ganska stor kostnad om man inte köper en från skroten. Alla andra läckor var nog så små så det inte spelade någon roll.

Borde man köpa ny elr begagnad, köpte bilen för 15k så en ny turbo från biltema för 3k är man ju sugen på. Kom gärna med åsikter:)

20 Inlägg
10 mars 2023
Trådstartare
#24
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245604/245604-b9eb81b9ebcbb3336e122be56fea4146.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245604/245604-97c8c071cd25608f1558598e864d0632.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245604/245604-c39ed490c507ec4460a0194b16b66369.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245604/245604-f9dcfd2c3e337a082100dae01d7cf5a9.jpg

Sprickan går inte till tätningen men det måste vara en spricka rakt igenom då, extremt svårt att testa och se samt känna.
Senast redigerat av Bigfischii (10 mars 2023)

20 Inlägg
11 mars 2023
Trådstartare
#25
För er som har laddtrycksproblem på er v70/s60, börja med att skaffa laddtrycksmätare, kolla om det är stabilt eller ojämnt, om ojämnt byt magnetventil, om stabilt men lågt plocka isär alla turbo slangar och inspektera noga, väldigt noga, trycktesta gärna en och en, om något läcker köp på skroten eller nytt, sätt ihop allt igen, var noga att skruva åt slangklämmorna hårt speciellt i kopplingarna under gasspjället. Testa köra igen

Gjorde inte detta själv men skulle rekomendera att röktesta bilen hos mekonomen eller liknande för att enkelt se om det läcker någonstans, det går att göra egen rökmaskin eller använda kompressor för att höra om det läcker någonstans, OBS om du använder kompressor, testa mellan turboinlopp och gasspjället, spraya såpvatten över alla slangar för att tydligt se läckagen. För att blocka av turbon/ gasspjället så kan man köpa färdiga kit eller siliconslang på biltema med slangklämmor och pcv rörstopp, funkar perfa.

Om det inte är fixat vid det här laget tyder det på att wastegaten på turbon är slö så testa skruva åt den ett halvt varv i taget och testkör imellan, OBS testkör endast på 3ans växel eftersom 1an och 2an har torq limiter.

Om det fortfarande inte laddar som det ska så skulle jag innan jag köper ny wastegate ta bort downpipen och inspektera turbon samt wastegateluckan och huset. Ofta kan det bildas sprickor i huset som gör så att avgaser inte åker igenom turbinen utan förbi vilket gör så att turbon inte kan bygga lika mycket hastighet på kompressorn vilket ger mindre laddtryck.

Om det finns en spricka så är det turbobyte som gäller, har hört att det går svetsa men rekomenderar inte det personligen.


Har säkert missat något här men detta är det jag lärt mig med min laddtrycksläcka, hoppas någon kan få nytta av detta

Kommer köra slut på min turbo ett tag till den laddar ju fortfarande 0.7, ska även kolla sensorfelkoder för o se om det verkligen läcker i turbon, svårt att avgöra i mitt fall då sprickan i turbon endast är i huset och inte i tätytan vid wastegate, se bilder tidigare inlägg.

Aja blev en uppsats MVH, lycka till!


Sök