3373
Sök

Motorlampa - Subaru Forester 2,5XT -05

Ritalin Racing
111 Inlägg
11 februari 2023
Trådstartare
#1
Tja!

Jag fick förhöjt CO på besiktningen och den luktar väldigt mycket bensin om avgaserna och ryker mycket vid gaspådrag.

Det sitter ett blått bestchip (speed) i den sedan tidigare, från 230hk till 295hk, chippet är utav plug and play typ.

Jag fick med en ny lambdasond när jag införskaffade bilen för snart ett år sedan så idag bytte jag den med hopp om att den var dålig och att det var därför den ger för mycket bränsle.

Tanken har även slagit mig att chippet håller på att balla ur och att det blir fel värden även där.
Så jag kopplade ur kontakten till chippet och startade bilen.

Då börjar motorlampa, antisladd och cruise lamporna lysa. 
Jag har testat att koppla bort minus utan framgång, även kopplat in chippet igen och kopplat bort minus men även det utan framgång.

Jag ska försöka få tag i en felkodsläsare i veckan men under tiden tar jag gärna emot tips och spekulationer i vad det kan bero på.

Tack på förhand!


3 244 Inlägg
12 februari 2023
#2
Mycket osannolikt att det skulle vara en av lamdasonderna.

I övrigt så finns så otroligt många saker det kan vara att gissningar utan felkoder är helt värdelösa.

Kolla efter uppenbara saker som spruckna slangar, osv tills vidare.

Ritalin Racing
111 Inlägg
16 mars 2023
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Mycket osannolikt att det skulle vara en av lamdasonderna.

I övrigt så finns så otroligt många saker det kan vara att gissningar utan felkoder är helt värdelösa.

Kolla efter uppenbara saker som spruckna slangar, osv tills vidare.

Nu har jag haft tid att kolla lite, hittade felkod p0108 vilket tydde på för hög spänning på MAP sensorn.
Jag har mätt så jag har 5V fram och 1,6V på signalkabeln med bilen igång. Även ohm mätt den och den ska fungera.
Plockade även bort sensorn och gjorde rent den utan resultat.

Kollade värden med läsare också vid tomgång

MAP: 36.0kPa
MAF: 3.5g/s
Lambda: 1.0

Värden vid 2500rpm
MAP: 27kPa
MAF: 10.5g/s
Lamba: 0.995

Sprayat med startgas vid alla slangar och runt insug men ingen rusning på motorn alls tyvärr.


Diagnostekniker
2 751 Inlägg
16 mars 2023
#4
Inget glappkortis över signalkabeln?
Kan du logga spänning över mapsensorn med din läsare?
Eller helt enkelt hänga på multimetern och knöka runt på kabelstammen?

Värdena du fått fram, och signalspänningen ser korrekt ut.
Du bör få ~4v om du gasar fullt lite snabbt.

Inget problem med svajande insugttryck eller varvtal vid tomgång?

Up the RA


Sök