Hej har en volvo v70 -08 automat som det är något konstigt det har hänt med. Var ute och körde en långtur (körde normalt) plötsligt så slutar bilen driva som att den dör och visat felmedelande växelåda erfodrar service och antisladsystem fel. Stannar efter vägkanten stängen av bilen och startar den när jag lägger i d som vanligt och ska köra vidare så är den superslö och det tar ca 15 min till bilen är uppe i 70 km/h och har då fastnat på växel 3 och varvar 3000. Stänger av och försöker igen lika dand då har även växlat manuellt men ingen skillnad och fastnar på 3'an. Tar då av minuspolen i ca 15 min ingen skillnad. Körde bilen hem så ändå ca 22 mil och det gick ju som tur var drog fruktansvärt mycket soppa bara. Någon som har någon erfarenhet av detta fenomen eller kan tänkas kunna veta vad detta är Mvh
Körde bilen nu ikväll när jag låtit minuspolen på bateriet varit av i ett dyngn. Den är som sagt superslö händer inte mycket på fullgas men nedförbakar sticker den iväg lite bättre och den går iväg lite lättare när bilen har körts varm. Går ej att växla manuellt och som sagt den låser sig på växel 3 som att den går i nått slags lock upp läge eller vad det kallas för. Motorlampan lyser och antisladd lampan. Och växellådan service erfodras står det i felmeddelande och och något med antisladd står det med. När man startar bilen och lägger I d så rycker det till lite när växeln går i sen rycker inte växlarna i när det växlar upp till 3'an då växlar den mjukt. Vet inte men det värkar inte som att det skulle vara något fel på lådan har jag fått för mig nu. Någon som vet vad det kan vara med denna nya beskrivning av beteendet Mvh Jimmy
Körde bilen nu ikväll när jag låtit minuspolen på bateriet varit av i ett dyngn. Den är som sagt superslö händer inte mycket på fullgas men nedförbakar sticker den iväg lite bättre och den går iväg lite lättare när bilen har körts varm. Går ej att växla manuellt och som sagt den låser sig på växel 3 som att den går i nått slags lock upp läge eller vad det kallas för. Motorlampan lyser och antisladd lampan. Och växellådan service erfodras står det i felmeddelande och och något med antisladd står det med. När man startar bilen och lägger I d så rycker det till lite när växeln går i sen rycker inte växlarna i när det växlar upp till 3'an då växlar den mjukt. Vet inte men det värkar inte som att det skulle vara något fel på lådan har jag fått för mig nu. Någon som vet vad det kan vara med denna nya beskrivning av beteendet Mvh Jimmy
Ok,Hade jag vart du skulle jag läs felkoder på lådan, kolla olja nivå på lådan,kolla färg på oljan om det är svart prova spola lådan med ny olja + nollställa bilen med datorn.
på min 2010 bara rycker lite vid 70 km ca ibland växla han ner sedan upp trots man kör i 90 km. Jag tappa ur olja det "luktar bränd" jag tror bilfirma fyller för lite olja. jag spola med ny olja nollställa bilen nu har jag inte märk att han rycker eller välxa ned och up.
Är det en Fas2? Vår '08 D5 automat är iaf en 6-växlad med Geartronic/"dubbelkoppling".
Geratronic är väl ingen dubbelkopplingslåda? Jag är (tämligen) säker på att det är hydrualisk momentomvandlare på den. Mer "traditionell automat".
Powershift är däremot en dubbelkopplingslåda. En sk Direktdriven automat lika som DSG, mfl.
Kan inte tekniken, men den lägger i nästa växel innan det är dags. Kanske inte är dubbelkoppling, men de kallar den "manumatic". Växlar j-ligt mjukt och snabbt iaf.
Tack för era svar och anganskeman i tråden. Har varit och kollat felkoder nyss och det kommer upp massor av felmeddelande styrdon mellan växellåda och motor varvantal och nått med överhettning och massa mer. Jag har inte ekonomi att prova mig fram tyvärr så gör mig av med bilen istället.