3191
Sök

Volvo 740 seg styrning

49 Inlägg
2 april 2023
Trådstartare
#21
Lucif3r skrev:
Kan mycket väl vara så att knuten eller knutarna är så långt bortgågna att dom måste bytas.

Här har du t ex nedre knuten, vilket *troligen* är den som går trögt; https://vparts.se/se/rattaxelknut-till- … nedre.html
Den övre knuten är ju en del av stången mellan knutarna, som inte verkar finnas att få tag på ny (vad min 5-sekunders-googling kunde se iaf tongue)

Kollade på rattaxelknuten igår och testade skruva bort bultarna som satt där på men hade ingen ide på hur jag skulle få bort knuten ifrån stången. Då insåg jag att rattaxelknuten inte är likadan som den som du tagit fram. Orginal ska det vara den men den jag har ser mer ut som en -88
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo … -51346963/
Exempelvis en såndär. Är det då möjligt att det är en -88 rattaxelknut på en 740 gl med årsmodell -92? smile
Senast redigerat av Edlunds (2 april 2023)

2 403 Inlägg
2 april 2023
#22
Jag kanske måste putsa glasögonen, men den du tog fram på bildelsbasen ser ju exakt likadan ut? big_smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
2 april 2023
#23
man tar ur skruvarna helt knackar den åt ett håll så man får loss själva stången från styrväxeln sen knackar man bort den från andra änden..  men redan där känner du om den går trögt eller ej

Kör fort så hinner inget hända...

49 Inlägg
2 april 2023
Trådstartare
#24
Lucif3r skrev:
Jag kanske måste putsa glasögonen, men den du tog fram på bildelsbasen ser ju exakt likadan ut? big_smile

Nej jag hoppades på det jag också, men gemför man det en ganska så stor skillnad:)

49 Inlägg
2 april 2023
Trådstartare
#25
Growe skrev:
man tar ur skruvarna helt knackar den åt ett håll så man får loss själva stången från styrväxeln sen knackar man bort den från andra änden..  men redan där känner du om den går trögt eller ej

Okej ska göra mig på det en gång till nån gång framöver

49 Inlägg
2 april 2023
Trådstartare
#26
Edlunds skrev:
Lucif3r skrev:
Jag kanske måste putsa glasögonen, men den du tog fram på bildelsbasen ser ju exakt likadan ut? big_smile

Nej jag hoppades på det jag också, men gemför man det en ganska så stor skillnad och kom på varför. Det är för den du tog fram var 91. Jag måste få tag på en med -92 smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
2 april 2023
#27
Edlunds skrev:
Growe skrev:
man tar ur skruvarna helt knackar den åt ett håll så man får loss själva stången från styrväxeln sen knackar man bort den från andra änden..  men redan där känner du om den går trögt eller ej

Okej ska göra mig på det en gång till nån gång framöver

glöm bara inte att plocka ur skruvarna för skruvarna låser allt även om dom sitter löst..

Kör fort så hinner inget hända...

49 Inlägg
12 april 2023
Trådstartare
#28
Growe skrev:
Edlunds skrev:
Growe skrev:
man tar ur skruvarna helt knackar den åt ett håll så man får loss själva stången från styrväxeln sen knackar man bort den från andra änden..  men redan där känner du om den går trögt eller ej

Okej ska göra mig på det en gång till nån gång framöver

glöm bara inte att plocka ur skruvarna för skruvarna låser allt även om dom sitter löst..

Hej igen! Bytt rattaxelknut nu till en i ett väldigt bra skick men det verkar fortfarande vara så att det går tungt att styra sad

49 Inlägg
12 april 2023
Trådstartare
#29
Lucif3r skrev:
Jag kanske måste putsa glasögonen, men den du tog fram på bildelsbasen ser ju exakt likadan ut? big_smile

Hej igen! Bytt rattaxelknut nu till en i ett väldigt bra skick men det verkar fortfarande vara så att det går tungt att styra

49 Inlägg
12 april 2023
Trådstartare
#30
simlar skrev:
Säkert knutkorset på rattaxeln.
Väldigt vanligt fel vid trög styrning på 740/940.

Bytt rattaxelknut nu till en i ett väldigt bra skick men det verkar fortfarande vara så att det går tungt att styra

5 686 Inlägg
12 april 2023
#31
Kände du på knutarna innan du bytte?
Dom jag haft problem med har det alltid varit den övre närmast karossen som kärvat.


49 Inlägg
12 april 2023
Trådstartare
#32
simlar skrev:
Kände du på knutarna innan du bytte?
Dom jag haft problem med har det alltid varit den övre närmast karossen som kärvat.

kände på den som jag tog bort och den var jätte lätt och vrida runt. Kände även när rattaxelknuten var borta så kunde jag jätte lätt vrida på ''stången'' eller staget eller vad man nu vill kalla det så då antar jag att det var lungt med knutarna uppemot karossen! smile

1 114 Inlägg
12 april 2023
#33
Blev den tungstyrd helt plötsligt eller har den "alltid" varit så?
Tänker om du råkat ut för ett haveri i servopumpen, eller du lyckats kröka styrväxeln på något vis...


* Voff voff *
10 591 Inlägg
12 april 2023
#34
Hur stor skillnad är det med motorn igång och med motorn avstängd?

Tänker också om din servopump helt enkelt slutat leverera...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

49 Inlägg
12 april 2023
Trådstartare
#35
Steff240 skrev:
Blev den tungstyrd helt plötsligt eller har den "alltid" varit så?
Tänker om du råkat ut för ett haveri i servopumpen, eller du lyckats kröka styrväxeln på något vis...

Ända sen jag köpt den har den varit så, köpte den för nog 1 och ett halvt år sedan och alltid varit lika tungstyrd. Sen vet jag inte vad ägaren innan gjorde eller om han gjort något men ingenting jag vet eller fick veta isf.

49 Inlägg
12 april 2023
Trådstartare
#36
Brådhis skrev:
Hur stor skillnad är det med motorn igång och med motorn avstängd?

Tänker också om din servopump helt enkelt slutat leverera...

Det är en helt okej skillnad. Kanske inte när jag står still eller när det är kallt ute men när man kört ett litet tag så är den lätt men inte riktigt så lätt som dom andra 740. Om jag ska exempelvis svänga in på en väg kan jag inte använda en hand utan måste ta i med båda.


Sök