torsen skrev:
Går inte att slipa med "fint sandpapper".På en "sliten" vevaxel är det de lagerytor som är "slitna" som inte ska slipas ner, utan den andra/motsatta delen av lagerytan/-tappen.
En på vevaxelns lagerytor sliten vevaxel har fått mer eller mindre ovala lagertappar.
En vevaxel måste upp i en speciell vevaxelslipmaskin, som inte många företag förfogar över.
Innan man genomför en slipning av vevaxeltapparna måste man ovillkorligen förvissa sig om att det finns "överdimension" på lager, för den minskade tappdiametern.
Känner några som låtit slipa ner sina vevaxlar så mycket att det inte fanns passande lager.
I ett fall är vevaxeln stativ till en stor askkopp.
Förr, men vet inte hur det är nu, var Vanderwell det företag som hade störst sortering av vevaxellager i överdimension.
Ett sätt att kolla vevaxeltappars slitage är medelst Plastigauge(stavningen?).
Man lägger en sträng mellan lager och axeltapp samt drar åt lageröverfallet.
Därefter demonterar man lageröverfall och lager och mäter bredden på strängen på lagertappen samt går in i en tabell och avläser spelet.
Har jag gjort i tidernas begynnelse, då bilarnas motorer hade sämre vevaxellager.