2835
Sök

OPEL Astra G CC (T98) 1.6 16V går på 3 cylindrar

20 Inlägg
23 april 2023
Trådstartare
#1
Hej!

Som rubriken lyder så går min Opel lite oroligt på tomgång då den endast tänder på 3 cylindrar. Cylinder nummer 3 blir svart och luktar oantänd bensin.

Jag har:
Bytt olja, oljefilter
Bytt tändstift
Rengjort EGR-ventilen

Ännu ingen framgång dock. Behöver tips på vad det är troligt att det beror på samt nästa steg i felsöket.

Tack på förhand!

Diagnostekniker
2 825 Inlägg
23 april 2023
#2
Är det endast på tomgång?

Mät motstånden i tändspolen på cyl 3 och jämför med en annan.
Mät även så att du har spänning till den.
Kolla kompressionen om tändspolen verkar bra.

Du kan även skifta plats på tändspolarna och se om felet flyttar sig.

Up the RA

20 Inlägg
23 april 2023
Trådstartare
#3
Tack för svar Jesper,

Jag är nybörjare inom området men jag upplever inte några större hack när jag väl kör, det blir mest påtagligt då tomgången är ojämn och den ”tuffar” liksom.

Jag ska införskaffa ett verktyg att mäta spänningen på den, men hur gör jag då?

Själva tändspolen ser ju ut som ett ”block” (bifogar bild) ska jag lossa på ”hattarna” som jag trycker i tändstiften i och mäta där eller?

https://www.skruvat.se/Tandspole-P17610 … N4QAvD_BwE

Forummoderator
18 127 Inlägg
24 april 2023
#5
Skulle gjort ett kompprov innan det börjar bytas delar. Inte helt ovanligt att toppen går på äldre dar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 825 Inlägg
24 april 2023
#6
amadeus22 skrev:
Tack för svar Jesper,

Jag är nybörjare inom området men jag upplever inte några större hack när jag väl kör, det blir mest påtagligt då tomgången är ojämn och den ”tuffar” liksom.

Jag ska införskaffa ett verktyg att mäta spänningen på den, men hur gör jag då?

Själva tändspolen ser ju ut som ett ”block” (bifogar bild) ska jag lossa på ”hattarna” som jag trycker i tändstiften i och mäta där eller?

https://www.skruvat.se/Tandspole-P17610 … N4QAvD_BwE

Allright, en kassett alltså.
Kontaktstycket till denna består av 4st stift, korrekt?
Stift 1: svart/röd kabel
Stift 2: svart/gul kabel
Stift 3&4: svarta kablar

Stift 3&4 är spänningsmatning från en kl15-krets (tändning).
Stift 1&2 är styrjord.
Misstänker att stift 1 går till cylinder 1 & 4, medans s2 går till cyl 2 & 3.

Stift 1 & 2 ska du ha 12 volt på, mätt mellan stift och t.ex batterijord.
För att mäta motståndet i primär, samt sekundärlindningarna så skall du mäta mellan;
1 & 3 - 0,6ohm
2 & 4 - 0,6ohm
1 & utgång (mot stiftet) - 11500ohm
2 & utgång - 11500ohm.

Kontrollera så att alla "hattar" är hela och fina.

Jag skulle även kontrollera spridarna.
Först genom att lossa kontaktstyckena och mäta spänning i samtliga.
Sedan mäta på själva spridaren mellan de 2 stiften.
Motstånd skall vara runt 12,5ohm.

Utöver detta så skulle jag först och främst leta efter vakuumläckage.
Spreja med startgas runt spridaren för cyl3, runt insugspackningen, osv.

Up the RA

20 Inlägg
24 april 2023
Trådstartare
#7
Tack för samtligas input.

Jag fick tag på en billig tändkassett som jag ska testa att byta först för att se om det är den som felar.

Blir det inte bättre får jag gå vidare med era övriga tips. smile

20 Inlägg
26 april 2023
Trådstartare
#8
Jesper328 skrev:
amadeus22 skrev:
Tack för svar Jesper,

Jag är nybörjare inom området men jag upplever inte några större hack när jag väl kör, det blir mest påtagligt då tomgången är ojämn och den ”tuffar” liksom.

Jag ska införskaffa ett verktyg att mäta spänningen på den, men hur gör jag då?

Själva tändspolen ser ju ut som ett ”block” (bifogar bild) ska jag lossa på ”hattarna” som jag trycker i tändstiften i och mäta där eller?

https://www.skruvat.se/Tandspole-P17610 … N4QAvD_BwE

Allright, en kassett alltså.
Kontaktstycket till denna består av 4st stift, korrekt?
Stift 1: svart/röd kabel
Stift 2: svart/gul kabel
Stift 3&4: svarta kablar

Stift 3&4 är spänningsmatning från en kl15-krets (tändning).
Stift 1&2 är styrjord.
Misstänker att stift 1 går till cylinder 1 & 4, medans s2 går till cyl 2 & 3.

Stift 1 & 2 ska du ha 12 volt på, mätt mellan stift och t.ex batterijord.
För att mäta motståndet i primär, samt sekundärlindningarna så skall du mäta mellan;
1 & 3 - 0,6ohm
2 & 4 - 0,6ohm
1 & utgång (mot stiftet) - 11500ohm
2 & utgång - 11500ohm.

Kontrollera så att alla "hattar" är hela och fina.

Jag skulle även kontrollera spridarna.
Först genom att lossa kontaktstyckena och mäta spänning i samtliga.
Sedan mäta på själva spridaren mellan de 2 stiften.
Motstånd skall vara runt 12,5ohm.

Utöver detta så skulle jag först och främst leta efter vakuumläckage.
Spreja med startgas runt spridaren för cyl3, runt insugspackningen, osv.

Ingen framgång efter tändspole-byte.

Har införskaffat mig en multimeter och tänkte mäta det du skrivit, det är dock i princip första gången jag håller i en multimeter.. ska skicka bilder sedan på hur kontakterna/kablarna sitter.

Vart sitter spridarna för respektive cylinder, samt insugspackning?

Tack igen!

Forummoderator
18 127 Inlägg
26 april 2023
#9
Kompprov....

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 825 Inlägg
26 april 2023
#10
Allright, då kan du bortse ifrån mitt tidigare inlägg och skippa att mäta upp tändkassetten.

Du får nog rycka väck plastkåpan som sitter över motorn, och sedan så kommer spridarna sitta på "baksidan" av motorn sett framifrån.
De sitter upptill väl åtkomliga.
Du har ett långt rör som går där med 4st spridare.
Spridarna går ner i insugsröret, och mellan insugsrör och cylindertopp så sitter insugspackningen.

Ett trix här är att man kan lossa samtliga spridare och spridarbrygga som dom sitter i.
Alltså lossa den komplett.. sitter oftast med två skruv, sen så får man vicka upp hela baletten lite försiktigt.
Väl gjort så trär du t.ex en cola flaska över varje spridare, sedan så försöker du starta bilen i 15-20 sekunder.
När du gjort detta så mäter du mängden bränsle i varje flaska för att se om någon spridare har beckat ihop lite.

Kan vara bra att ha en vän som hjälper så att du kan kontrollera spridarnas sprejbild medans någon kör på startmotorn.

Up the RA

20 Inlägg
26 april 2023
Trådstartare
#11
Jesper328 skrev:
Allright, då kan du bortse ifrån mitt tidigare inlägg och skippa att mäta upp tändkassetten.

Du får nog rycka väck plastkåpan som sitter över motorn, och sedan så kommer spridarna sitta på "baksidan" av motorn sett framifrån.
De sitter upptill väl åtkomliga.
Du har ett långt rör som går där med 4st spridare.
Spridarna går ner i insugsröret, och mellan insugsrör och cylindertopp så sitter insugspackningen.

Ett trix här är att man kan lossa samtliga spridare och spridarbrygga som dom sitter i.
Alltså lossa den komplett.. sitter oftast med två skruv, sen så får man vicka upp hela baletten lite försiktigt.
Väl gjort så trär du t.ex en cola flaska över varje spridare, sedan så försöker du starta bilen i 15-20 sekunder.
När du gjort detta så mäter du mängden bränsle i varje flaska för att se om någon spridare har beckat ihop lite.

Kan vara bra att ha en vän som hjälper så att du kan kontrollera spridarnas sprejbild medans någon kör på startmotorn.

Tack för förklarande svar, ska pröva detta så snart som möjligt.

En halvt "off-topic"-fråga men ändå relevant: Varför får jag inget motstånd på min multimeter när jag prövar mina tändstift på angivna bilder? Står open loop när jag håller dom i ändarna som i bilden. Prövat olika ställen men får inget korrekt utslag på stiften. Har prövat flera. Gör säkert något nybörjarmisstag så om nån ser vad, hojta till smile

20 Inlägg
26 april 2023
Trådstartare
#12
Hybrid_ skrev:
Kompprov....

Jag tänkte göra ett komp-prov i helgen, men måste läsa på lite hur man gör. Har sett videos på framförallt Volvo men där ser tillvägagångssättet lite olika ut pga separata tändspolar osv.

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
27 april 2023
#13
ett tips som iof är lite sent att göra och svårt med tändkasett men som kan hjälpa andra som söker och hittar denna tråden är att man först tar reda på vilken cylinder som inte fungerar

när man hittar den så byter man plats på en av dom fungerande cyl och den icke fungerande.
man börjar med tändstift  sen spole och sist spridare. 
då utesluter man väldigt mycket utan att det kostar en krona.  och faktist något man lätt kan göra på en bensinbil utan några egentliga grundkunskaper.

men när man inte får någon skillnad är komp prov nästa steg att göra.    är allt sånt bra.
så kan man ge sig på och mäta kablar och dyligt.   vilket ofta kräver lite bättre kunskaper.
något man även ska tänka på när man mäter el.  är att en kabel kan verka hel men visar sig trasig under belastning.    så man kan lätt mäta bort sig just för att man aldrig belastar kabeln under mätningen..   


sen finns det rena mekaniska problem som faktist kan göra att en cyl inte tänder..  tex man får inte in någon luft  eller inte ut några avgaser pga  en lyftare gått sönder osv. 

eftersom jag inte kan något om opelmotorer bort sätt fån svärmors gamla Opel Ascona C
som bara gick på 3cyl på tongång    men det var enkelt kamaxeln var totalt slut inkl några lyftare som var totalt nedslitna.       men  den gick ju när man fick varv på den så det var ju ganska logiskt ställe att kolla.   efter kambyte gick den perfekt..  men det är ju en opel så man fick ju riva ur toppen för att byta kamen.. inte förvånande just eftersom det var en opel smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök