Jesper328 skrev:
amadeus22 skrev:
Tack för svar Jesper,
Jag är nybörjare inom området men jag upplever inte några större hack när jag väl kör, det blir mest påtagligt då tomgången är ojämn och den ”tuffar” liksom.
Jag ska införskaffa ett verktyg att mäta spänningen på den, men hur gör jag då?
Själva tändspolen ser ju ut som ett ”block” (bifogar bild) ska jag lossa på ”hattarna” som jag trycker i tändstiften i och mäta där eller?
https://www.skruvat.se/Tandspole-P17610 … N4QAvD_BwE
Allright, en kassett alltså.
Kontaktstycket till denna består av 4st stift, korrekt?
Stift 1: svart/röd kabel
Stift 2: svart/gul kabel
Stift 3&4: svarta kablar
Stift 3&4 är spänningsmatning från en kl15-krets (tändning).
Stift 1&2 är styrjord.
Misstänker att stift 1 går till cylinder 1 & 4, medans s2 går till cyl 2 & 3.
Stift 1 & 2 ska du ha 12 volt på, mätt mellan stift och t.ex batterijord.
För att mäta motståndet i primär, samt sekundärlindningarna så skall du mäta mellan;
1 & 3 - 0,6ohm
2 & 4 - 0,6ohm
1 & utgång (mot stiftet) - 11500ohm
2 & utgång - 11500ohm.
Kontrollera så att alla "hattar" är hela och fina.
Jag skulle även kontrollera spridarna.
Först genom att lossa kontaktstyckena och mäta spänning i samtliga.
Sedan mäta på själva spridaren mellan de 2 stiften.
Motstånd skall vara runt 12,5ohm.
Utöver detta så skulle jag först och främst leta efter vakuumläckage.
Spreja med startgas runt spridaren för cyl3, runt insugspackningen, osv.