Biltema hjullagersats för kort?

Tobia
20 maj 2023 · 16 Inlägg

Hej! jag har en fråga bara. Köpte Biltemas hjullagersats till min Citroen c4 (https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000031621) men när jag spänner muttern så sitter hjullagersatsen fortfarande löst då den är 3mm kortare än vad gängorna till muttern går. Är det då lugnt o lägga bak en mutterbricka bakom hjullagersatsen så att den kan spännas fast ordentligt?

Mossan1
20 maj 2023 · 2 879 Inlägg

Är du 110% säker på att allt är rätt?

Var det en bricka till orginallagret ska samma bricka givetvis vara till det nya.
Det är i regel bara muttern som ev följer med som ny  Kolla noga så det inte är en fastklibbad bricka kvar på den.

Lägga till något som inte satt där förut?
Nej. Då är något fel.

Tobia
20 maj 2023 · 16 Inlägg

Enligt biltema så är det rätt! bromsskivan jag tog av hade ingen bricka eller så och då fastnade den bra. På ställena jag såg där man kan beställa hjullargersats typ autodoc, skruvat osv är den exakt samma som biltemas och ska vara rätt efter nummerplåtssökning.

Jesper328
20 maj 2023 · 2 394 Inlägg

Panikköpte ett hjullager på Biltema för ett tag sen till en C3.
Skulle enligt dem vara 36mm brett (om jag minns rätt), men mätt med skjutmått så var det 37mm.
Resulterade i att jag inte fick i låsringen.

Up the RA
Mossan1
20 maj 2023 · 2 879 Inlägg

IBromsskivan har inget med detta att göra!

Ser ut att vara en sk Hub där lagren redan är.monrerade.

Jag menar att det "alltid" är en bricka mellan mutter och lager. Vare sig det är en hub, ipressat kompakthjullager eller två lösa koniska rulllager.

"Alltid" = kan finnas avarter, eftersom jag inte kan alla bilars design utantill.

Som jag förstår problemet, så bottnar den samman/fasthållanse muttern i gängan innan den håller lagerhuben på plats. Som om brickan saknades.
Är det fel uppfattat?

(Viktigt att en lagermutter dras med rätt moment osv)

Senast redigerat av Mossan1 (20 maj 2023)

Tobia
20 maj 2023 · 16 Inlägg

Japp skrev fel bara! precis muttern bottnar 3mm innan hjullagersatsen så jag kan inte dra åt helt.. tänkte då om man kunde lösa det med en 3mm bricka bara så att man har något att spänna hjullagersatsen mot.

(lämnade tillbaka skiten och köpte annat)

Senast redigerat av Tobia (1 juni 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang