Bromsar tar dåligt och måste pumpas.

jacobfager
16 maj 2023 · 4 Inlägg

Hej!
Fiat Ducato 1988 2.5 Diesel 92hk, Husbil.
Skivor fram och trummor bak.
Symptom:
-Bromslampa lyser. (Inte säkert att det har en koppling till dåliga bromsarna, kan va trasig sladd?)
-Utan att pumpa tar bromspedalen väldigt dåligt, når ibland golvet.
- pumpar jag 1-2 gånger tar den halvvägs men ändå inte önskvärd bromsverkan, men duglig.

Historik senaste tiden:
Bilen stod still ett längre tag därefter byttes bromsklossar och den godkändes på besiktning.
Jag köpte bilen, och långsamt började bromsarna bli svampiga/dåliga. Nånstans där tändes även bromslampan om jag minns rätt.
-Verkstad i Portugal kollar luft, men ingen luft i systemet.
-De tittar på bromsarna och ställer in dem jämt. Enligt dem tittar de allt som kan tänkas.
-Verkstaden byter huvudbromscylinder. Och säger att bättre än såhär kan vi inte få dina bromsar och skyller på att det är en gammalt system.
Men jag märker ingen skillnad på bromsarna och lampan lyser fortfarande.
Kan de va så att trummorna eller oken är dåliga eller hade det gett andra symptom?
Kan det va nån packning utöver själva huvudcylindern som behövs bytas?

Hjäääälp:(

simlar
16 maj 2023 · 5 539 Inlägg

Luft eller läckage.

Bromslampan är det av sådan typ att den varnar för nivå eller för tryck?
T.ex gamla Volvo tänder bromsvarning om det diffar för mycket tryck mellan bromskretsarna medan många bilar istället tänder bromsvarning vid låg vätskenivå i behållaren.

Gammal trumbroms är inte ovanligt med läckage i hjulcylindrarna.
Syns ju då inte förrän det läckt ut tillräckligt så det runnit genom hela bromstrumman och till slut letat sig ut.
Man måste då ta lös bromstrumman och kolla om det är tecken på läckage från hjulcylindern.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
zzr94092
16 maj 2023 · 4 411 Inlägg

Pedalen kan även ta långt ner även om det inte finns något "fel"pga,om bromsbackarna är dåligt utjusterade, är det självjusterande så inte ovanligt att det är ihoprostat/kärvar..

torsen
17 maj 2023 · 7 285 Inlägg

Kolla bromsslangarna så det inte är kordbrott.
Visar sig genom att slangarna sväller så det kan bli en liten blåsa på slangen.
Med gående motor, så att servot fungerar, ber du en kompis bromsa för kung och fosterland samtidigt som du under kollar alla bromsslangarna.

jacobfager
19 maj 2023 · 4 Inlägg

Tack för era svar! Jag ska kika i helgen!

jacobfager
23 maj 2023 · 4 Inlägg

simlar skrev:
Luft eller läckage.

Bromslampan är det av sådan typ att den varnar för nivå eller för tryck?
T.ex gamla Volvo tänder bromsvarning om det diffar för mycket tryck mellan bromskretsarna medan många bilar istället tänder bromsvarning vid låg vätskenivå i behållaren.

Gammal trumbroms är inte ovanligt med läckage i hjulcylindrarna.
Syns ju då inte förrän det läckt ut tillräckligt så det runnit genom hela bromstrumman och till slut letat sig ut.
Man måste då ta lös bromstrumman och kolla om det är tecken på läckage från hjulcylindern.

Jag öppnade o såg inget täcken på läckage. Men ville testa o se att allt såg ut o röra sig normalt när jag trycker pedalen. Såg normalt ut tills jag fått upp lite tryck Då gick hjulcylindern så långt ut att damasken släppte lite och de spruta ut en matsked från damasken. Antar att den bara gick får långt pga att trumman inte satt på så de inte blev nått motstånd och vätskan leta sig ut då. För jag kunde ju inte se några spår alls av olja inna Eller är det ett täcken på att något är fel?

uhlin
23 maj 2023 · 2 834 Inlägg

Ja, hade du inte luft i systemet innan har du det definitivt nu när du pressat ut kolven så långt att den ploppat ur och det kom bromsvätska. Bara och börja lufta det första du gör.

simlar
23 maj 2023 · 5 539 Inlägg

Bara att lufta bromsarna nu hur som helst.

Syntes inget läckage innan du bromsade ut kolven ur hjulcylindern så bör det ha varit ok.
Tecken på mindre läckage är ju att man ser att det är kladdigt/mörkt i bromsdammet där vätska som läckt ut sugit åt sig dammet.

Aldrig bromsa mer än att man precis ser att det rör sig när trumman är borta.

Är bromsbackarna rätt justerade?
Brukar själv justera ut tills man hör att det skrapar emot trumman och sen justerar tillbaka tills det precis inte skrapar emot.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang