3362
Sök

Vevaxelproblem B20 motor

12 Inlägg
25 maj 2023
Trådstartare
#1
Hejsan! Har ett B20 block som jag har problem med, har bytt ut samtliga vevaxellager och dragit åt med gällande moment, men då nyper vevaxeln så hårt att den inte går att snurra längre, provade sedan med en axel från ett block jag vet som fungerade och med den axelns väl inslitna lager med samma problem. Så nu undrar jag om någon annan kan ge något bra tips, känns som att det har med bultarna att göra som gör att det spänner åt för hårt.
Grejen är att blocket ska ersätta ett block i min båt där en stor bit av en cylindervägga har försvunnit.
Har varit noga med att alla lager m.m. sitter på sina ursprungliga platser, men ändå får jag inte till det, ska mäta samtliga bultar och se om det är olika längd som gör att den dras för hårt.
Har på 80-talet helrenoverat en B20 till en bil utan dessa problem, tog en rak aluminiumlinjal för att kolla lagaerhållarnas rakhet, var inga problem även om det inte var någon exakt mätning..
Alla tips välkomnas..

8 250 Inlägg
25 maj 2023
#2
Överfall som hamnat på fel ställe eller fel överfall för det blocket skulle jag tippa på.


12 Inlägg
25 maj 2023
Trådstartare
#3
Tack för svaret, men fick de lageröverfall som ska vara till den axeln..Och lagren sitter rätt placerade..

12 Inlägg
25 maj 2023
Trådstartare
#4
Dessutom samma effekt med de gamla lagren och den gamla axeln... Så det måste vara något annat.

3 225 Inlägg
25 maj 2023
#5
Nog har du väl vänt alla lageröverfallen åt rätt håll?

Det är annars inte så att nån tattare slipat överfallen för att försöka "kompensera" för glappa lager vid nått tillfälle?
(Jodå, så korkade personer finns....)

Kan inte se hur skruven skulle kunna få det att fastna.  För LÅNG skruv skulle kunna bottna och få det för löst,  men inte för hårt.
Senast redigerat av Mossan1 (25 maj 2023)

5 687 Inlägg
25 maj 2023
#6
Ta ut veven och sätt sen ihop lager med lageröverfall och dra dit med korrekt moment.
Mät vevaxelns motsvarande lagerbanor med en mikrometer.
Mät hålen med en indikatorklocka för mätning av hål, indikatiorklockan ställs in med hjälp av mikrometern.
Mät på flera ställen.

Lagerspelet ska vara så gott som lika på alla mätpunkterna.

Exakt vad lagerspelet ska vara vet jag ej, bör stå i t.ex haynes-bok.

Här har du en video som visar/förklarar hur man mäter:
https://www.youtube.com/watch?v=WEuedVJJgIA
Senast redigerat av simlar (25 maj 2023)


7 394 Inlägg
25 maj 2023
#7
som ovan skrivit,,, antingen fel lageröverfall för den motorn, 2 felvända överfall,, eller på fel ställe,,  är lätt å se fel sad


Diagnostekniker
2 730 Inlägg
25 maj 2023
#8
Drar momentnyckeln det inställda momentet då?
Provat dra i steg om 5nm upp till det specificerade momentet och se när veven nyper?

Kan ju vara något att testa om du saknar indikatorklocka och mikrometer, även om det är något man bör ha när man renoverar motorer.

Up the RA

12 Inlägg
26 maj 2023
Trådstartare
#9
Mossan1 skrev:
Nog har du väl vänt alla lageröverfallen åt rätt håll?

Det är annars inte så att nån tattare slipat överfallen för att försöka "kompensera" för glappa lager vid nått tillfälle?
(Jodå, så korkade personer finns....)

Kan inte se hur skruven skulle kunna få det att fastna.  För LÅNG skruv skulle kunna bottna och få det för löst,  men inte för hårt.

Lageröverfallen går bara att sätta på ett sätt då de har en liten klack som ska in i ett spår, dessutom så har ingen varit på blocket innan. Enda lösningen som jag ser det är att sätta planbricka på lagerskålens undersida vid bultarna för att det ska släppa. Kommer i morgon att prova det...

12 Inlägg
26 maj 2023
Trådstartare
#10
simlar skrev:
Ta ut veven och sätt sen ihop lager med lageröverfall och dra dit med korrekt moment.
Mät vevaxelns motsvarande lagerbanor med en mikrometer.
Mät hålen med en indikatorklocka för mätning av hål, indikatiorklockan ställs in med hjälp av mikrometern.
Mät på flera ställen.

Lagerspelet ska vara så gott som lika på alla mätpunkterna.

Exakt vad lagerspelet ska vara vet jag ej, bör stå i t.ex haynes-bok.

Här har du en video som visar/förklarar hur man mäter:
https://www.youtube.com/watch?v=WEuedVJJgIA

Någon rephandbok över B20 finns ej utan man får titta på nätet, och jag tror inte att det hjälper att mäta med micrometer i det här fallet

12 Inlägg
26 maj 2023
Trådstartare
#11
Jesper328 skrev:
Drar momentnyckeln det inställda momentet då?
Provat dra i steg om 5nm upp till det specificerade momentet och se när veven nyper?

Kan ju vara något att testa om du saknar indikatorklocka och mikrometer, även om det är något man bör ha när man renoverar motorer.

Har provat det och det hjälper inte..

12 Inlägg
26 maj 2023
Trådstartare
#12
granadadr skrev:
som ovan skrivit,,, antingen fel lageröverfall för den motorn, 2 felvända överfall,, eller på fel ställe,,  är lätt å se fel sad

Har dubbelkollat så de stämmer och jag fick rätt lager, och eftersom det nyper med de gamla lagren på den gamla axeln så...


Sök