3418
Sök

Volvo V50 2.0D -10 (automat), fel i motorsystem

30 Inlägg
24 maj 2023
Trådstartare
#1
Hej!
Min bil har börjat strula i motorn. För någon månad sedan började det "hoppa" i varvtalen. Den rycker ca. 50-200 varv. Detta gör den endast vid lätt gaspådrag exempelvis om det är lätt lutning i uppförsbacke, vid varje ryckning kan det ibland komma en mindre mängd svart rök som "puffar" ut.
Även vid hård acceleration kan det komma svart rök.
Den visar även "motorsystem, service erfordras ", när jag lämnade in den bytte de endast olja och körde en sväng för att låta sotfiltret regenerera.
Känner att det kan springa iväg i pengar och ekonomin är begränsad.
Har någon något enkelt tips vad en nybörjare kan göra?

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
24 maj 2023
#2
Hur kör du med bilen?
Mycket korta sträckor?
Blev det något skillnad efter verkstadsbesöket?
Fick du någon info om vilka felkoder som fanns lagrade?

En teori här är ju att verkstaden bytt olja p.g.a stor mängd bränsle i oljan.
Detta p.g.a ej genomförda regenereringar av partikelfiltret, eller att någonting hämmar regenerering.

Utan felkoder så kommer du inte få så mycket mer än gissningar, men en billig grej du kan göra är att försöka regenerera partikelfiltret själv.

Bilen skall vara uppe i arbetstemp.
Lägg dig på riksväg/motorväg.
Växla ner och håll varvtalet mellan 2000-3000v/min.
Kör så i minst 3 mil.
Utvärdera.

Up the RA

30 Inlägg
24 maj 2023
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
Hur kör du med bilen?
Mycket korta sträckor?
Blev det något skillnad efter verkstadsbesöket?
Fick du någon info om vilka felkoder som fanns lagrade?

En teori här är ju att verkstaden bytt olja p.g.a stor mängd bränsle i oljan.
Detta p.g.a ej genomförda regenereringar av partikelfiltret, eller att någonting hämmar regenerering.

Utan felkoder så kommer du inte få så mycket mer än gissningar, men en billig grej du kan göra är att försöka regenerera partikelfiltret själv.

Bilen skall vara uppe i arbetstemp.
Lägg dig på riksväg/motorväg.
Växla ner och håll varvtalet mellan 2000-3000v/min.
Kör så i minst 3 mil.
Utvärdera.

Det har varit för många korta sträckor.
Verkstaden nämnde samma sak, exakt felkod vågar jag inte svara på, mer än att det hade med bränslet att göra och att han var rädd för sjukdomen med att det kunde finnas olja i bränslet, därav oljebytet. Bilen är just nu med mig i Norge, körde ca 80 mil och har inte varit någon skillnad alls. Den har regenererat.
Senast redigerat av Saotomi (24 maj 2023)

298 Inlägg
25 maj 2023
#4
Jag vet att 1.6 liters motorn brukar lida av stockat bränslefilter. Kunde vara värt att kolla upp när det senast är bytt. På den motorn är bytesintervallet 60tkm men vi hade haft flera bilar som stannat under körning eller tänt motorlampan redan efter 40tkm sedan senaste byte.


6 056 Inlägg
25 maj 2023
#5
Det är inte så att en spridare läcker lite då?

30 Inlägg
29 maj 2023
Trådstartare
#6
Ursäkta att jag är seg med svar.. smile
Uppdatering: Föregående felsökning visade olja i bränsleblandningen.
Jag var i kontakt med verkstaden idag och de kommer att ta in bilen "akut".

De är rädda att olja smyger in i turbon, men har också teorin om en dålig sprider som Loke nämnde.
Jag återkommer så fort jag vet mer. smile
Tack för svaren hittills.

30 Inlägg
31 maj 2023
Trådstartare
#7
Verkstaden har fixat bilen säger de, har inte provat den själv ännu.
Tydligen var det en givare precis före partikelfiltret som visade fel värden, den är bytt och han sa att den går jämnt nu.


Sök