Kära läsare!
Det är vår i luften i Skåne! Sol och massa plusgrader ledde till att jag plockade ut Pensionärsvagnen från vinterförvaringen nu i veckan. Vilken glädje att få vrida om nyckeln och väcka bilen från sin slummer efter fyra månaders avställning. B202:an small igång direkt, inga konstigheter.

Första turen för 2021. Torrt och saltfritt

![https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-6dde7d029dcfccc2f169dd85d5339e5b.jpg]()
Dagsfärska bilder i tvåsiffriga plusgrader.

![https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-62ab3dbbca4ba8f9e20a210bd45292cd.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-73f61a3cf70d7b8088e59cac9124a61e.jpg]()
Dragkroken, eller rostkuken som några av mina vänner vill kalla den för, har helt klart sett sina bästa dagar.

![https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-492fe12c84dab424f2ddb17d106165fd.jpg]()
Då jag saknar bläster så testar jag en för mig helt ny metod - rostborttagning med elektrolys! Lite målarsoda (bikarbonat), offerskrot och en hederlig batteriladdare är allt som krävs.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-8f551aa2ac9588881dcaa460dbc82ac1.jpg]()
Kopplade på strömmen och det stilla badet förvandlades till en fräsig jacuzzi. Gravrosten formligen löstes upp och migrerade från kroken till offerskrotet. Härligheten fick stå och puttra några dygn.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-65d087b19d4d35035febb99fb4fa6bb8.jpg]()
Det fina med metoden är att den kommer åt i skrymslen och invändiga hålrum. Dock försvinner inte rosten hundraprocentigt som vid blästring, en ytlig "svartrost" förblir kvar och behöver stålborstas bort.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-ed66b5a47267db482cc81840b5d062a3.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-7448fa6de9ebe40a15594bd9d7cec3ad.jpg]()
Efter en lättare stålborstning framträder en plåtren yta, betydligt enklare att få rent än obehandlad rostig yta.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-b29a4bc00bd7b2fbc547d1e2b45d8fb3.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-0f1d1f5ff1cbc5dcd4a68c46eb736eef.jpg]()
Sedan lackades alla delar med hammarlack på burk, Hammerites släta variant utan det spräckliga utseendet

Insidan på kroken ska täckas med olja/rostskyddsmedel.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-a2035a8abba815f93d6928256f3b5624.jpg]()
Under vintern som gick hann jag även införskaffa mig en komplett trubbnos-front inkl. turbospoiler och fram och bakstöt. Har alltid gillat den stöddiga turbofronten

grillen är från årsmodell 1980-82 om jag inte är ute och cyklar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-01122bf7631155dab28ea74509ae0750.jpg]()
Under dagen hann jag även byta ut glödlamporna i nummerskyltbelysningen mot LED
![https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-2574a4d0735aef3b784274eb5fe15789.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-025e818ab6c4ce465fa7f7976c5b40cf.jpg]()
Allt för denna gång!
/Bwonka
P.S Tycker mig notera betydligt fler/mer aktiva Saab-trådar på Garaget nu, kul att se.
