I väntans tider…Mellan oktober och februari stod bilen på vinterförvaring. I brist på annat planerade och genomförde jag litet experiment gällande grundfärger och rostskyddsmedel. Läser man projekttrådar förekommer en mängd olika grundfärger och sätt att måla upp naken plåt. Vissa använder kallgalv som grundfärg, andra kör brun rostskyddsprimer och en del kör Hagmans gula CA-primer uteslutande. För att rostskydda bilar är det vissa som vurmar för kallpressad linolja medan andra tycker det är världens skit. Den stora frågan är då:
vilken grundfärg och rostskyddsmedel är egentligen bäst? Jag såg bara ett sätt att ta reda på det och det var måla färgerna på likadana plåtytor och genomföra ett långtidsexperiment. Med armeringsjärn och 10 stycken identiska plåtbitar tillverkades en rigg att måla på.
Plåtar målade!
På första raden: Hagmans Rostskyddsgrund 1K, Hagmans Zinkspray, Biltemas 2K grundfärg, Kallpressad rå linolja (typ genomskinligt) och Carosol T03 Tunnflytande rostskyddsmedel.
På andra raden: Hagmans Grundfärg Grå 1K, Hagmans CA primer 2K, resterande tre plåtar är nakna/omålade.
Så här såg det ut efter tre månaders intensivt ”vattnande” av plåtarna med saltvatten i blomspruta, experimentet genomfördes på min balkong.
Resultat:Överlägset sämst är den kallpressade linoljan som rostade redan efter första besprutningen. (Nr 4 på översta raden)
1K färgerna har rostat igenom, dock har den bruna rostskyddsprimern hållt något bättre. (Nr 1 på första och andra raden)
Zinkgrunden skyddade förvånansvärt bra och har nästan ingen rost. Däremot har färgen släppt/spruckit från ytan. (Nr 2 på första raden)
2K färgerna höll bäst och rostade i princip bara i hörnen. Jämnt mellan Hagmans gula och Biltemas vita. (Nr 3 på första raden och nr 2 på andra raden)
Carosol T03 höll bra och rostade mest i kanterna/hörnen. (Nr 5 på första raden).
Övriga nakna plåtar ska användas för att testa vad som händer över tid när man målar direkt på rost
Summa summarum: välj inte linolja eller 1K färgerna om ni vill att det ska hålla över tid
Jag passade även på att ”vänstra” lite under tiden bilen stod på förvaringen. Nära där jag bor rullar en 900 Turbo -84, även den en fyrdörrars sedan. En äldre man har ägt den sedan den var nästan ny och kört drygt 30 000 mil med den under åren. Mannen gick bort nyligen så jag hörde av mig till änkan och frågade om bilen var till salu. Och det var den!
Trång uppfart så bilderna är inte lysande direkt
Trots en del rost här och var på karossen samt i länkarmsinfästningarna hade den klart potential som veteranbruksbil. Dock kändes det tråkigt med ännu en fyrdörrars sedan och dessutom hade den automatlåda, så efter mycket övervägande fram och tillbaka bestämde jag mig för att avstå. I efterhand känns detta som rätt beslut, jag är väldigt nöjd med den jag redan har
Mer uppdateringar kommer!