2883
Sök

Går dåligt på tomgång

43 Inlägg
26 juni 2023
Trådstartare
Hej! Har en Bmw 325 från 2010 med n53 motorn. Bilen har börjat gå ojämnt på tomgång, går hur fint som helst när amn gasar på men ojämnt på tomgång kall som varm. Får inte upp några felkoder eller motorlampa. Har kollat igenom allt, bytt lamda för 4 månader sen och alla 6 tändstift för 2 månader sen, har rengjort spridarna och mätt upp alla tändspolar och allt ser helt perfekt ut. Testade idag att dra ut lamdan för bank 1 och bilen gick genast mycket bättre och när jag stoppade in den igen så började den gå dåligt. Någon som har en anning om vad felet kan vara??? har lagt många timmar men förstår fortfarande inte, kan ju inte vara lamdan igen??

Forummoderator
18 099 Inlägg
26 juni 2023
Drar den mycket olja?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

43 Inlägg
26 juni 2023
Trådstartare
Nej den gör den ej

* Voff voff *
10 677 Inlägg
27 juni 2023
Karim22 skrev:
Hej! Har en Bmw 325 från 2010 med n53 motorn. Bilen har börjat gå ojämnt på tomgång, går hur fint som helst när amn gasar på men ojämnt på tomgång kall som varm. Får inte upp några felkoder eller motorlampa. Har kollat igenom allt, bytt lamda för 4 månader sen och alla 6 tändstift för 2 månader sen, har rengjort spridarna och mätt upp alla tändspolar och allt ser helt perfekt ut. Testade idag att dra ut lamdan för bank 1 och bilen gick genast mycket bättre och när jag stoppade in den igen så började den gå dåligt. Någon som har en anning om vad felet kan vara??? har lagt många timmar men förstår fortfarande inte, kan ju inte vara lamdan igen??

Kan väl absolut vara lambdan igen om felet som gjorde att den första gick sönder finns kvar.

Vad får du för felkod(er) som gör att du misstänker lambdan och vilka felkoder var det som gjorde att du valde att byta lambdan?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

43 Inlägg
27 juni 2023
Trådstartare
Förut när lamdan va dålig så fick ja felkoderna P0135 och P0171, men har inga felkoder för något nu, de ända ja kan se är att min lont term fuel trim på bank 1 är -8% medans long term på bank 2 är +0,6%

Sök