Bytte tändstift och luftfilter idag på min golf sportscombi 1.0 TSI - 2017 och när jag startar bilen nu så låter tjuter den högt till och från, ett ljud som inte fanns där innan bytet. Motorn går som innan jämnt och fint.
Har varit iväg på en snabbkoll på en bilfirma och han som var där menade att det troligtvis inte hade med tändstift eller filterbytet att göra utan snarare att ljudet hade startmotorn, svänghjul eller koppling. Någon som har erfarenhet av det?
Otrolig timing ifall det slumpat sig med arbetet med tändningen.
Startmotorn kan det ju inte vara om inte den ligger på hela tiden , vilket är osannolikt. Svänghjulet! Hur kan ett svänghjul låta ??? -Jo om det har lossat, vilket också är osannolikt...eller om det är ett sånt där modern dubbelmasse svänghjul (vet inte hur det ser ut). Kopplingen! Kan möjligen vara urtrampningslagret. Men då borde det inte låta hela tiden utan bara när du trampar ner kopplingspedalen. Men vad sa mecken? Kom han/hon med någon rekommendation vad du skulle göra?
Ja kopplingen ändrar inte ljudet och start motorn rekommenderade han att jag kunde prova att lossa lätt på nör motorn går för att utesluta att den körs. Allt låter otroligt i mina öron men otroliga saker har väl hänt..
Bilverkstaden sa att de behövde mer tid att felsöka för att säga mer men att de inte kunde ta emot bilen just nu pga mycket andra jobb så ska kolla med en annan firma imorgon
Även den här sidan på kabeln som går till turbon(?) gick av vid bytet men satte tillbaka den på sin plats. Någon som vet om den trekopplingen är helgjuten i plast och om den kan vara boven?
Ja kopplingen ändrar inte ljudet och start motorn rekommenderade han att jag kunde prova att lossa lätt på nör motorn går för att utesluta att den körs. Allt låter otroligt i mina öron men otroliga saker har väl hänt..
Bilverkstaden sa att de behövde mer tid att felsöka för att säga mer men att de inte kunde ta emot bilen just nu pga mycket andra jobb så ska kolla med en annan firma imorgon
Även den här sidan på kabeln som går till turbon(?) gick av vid bytet men satte tillbaka den på sin plats. Någon som vet om den trekopplingen är helgjuten i plast och om den kan vara boven?
Om det är denna slinga som gått sönder så går den till vakuumpumpen. (gissningsvis då vi inte känner till din motorkod.) Har du stoppat in huvudet i motorrummet och försökt lokalisera missljudet?
Har lyssnat ett antal gånger men ljudet är svårlokaliserat.
Dock gjordes framsteg när en annan bilmekaniker lyssnade på ljudet idag. Han kände igen det från någon Volvomodell där ett övertryck i motorn resulterade i att en backventil skickade ut luft dock hade han aldrig hört det från denna motor/bilmodell. Jag misstänker att backventilen sitter runt startmotorn/koppling då den första mekanikern lokaliserat att ljudet kom därifrån.
Mecken från idag öppnade oljelocket och då slutade ljudet helt då övertrycket gick ut via oljelocket istället för backventilen.
Med tanke på att jag troligtvis haft sönder en del av trekopplingen som jag hänvisat till på tidigare bild så ska jag i första hand prova att byta den den då den verkar ha med trycket i motorn att göra om jag förstått det rätt. Ska få svar ang tillgänglighet på delen imorgon från mechanum.
Del 15 om man kikar från länken nedan. Håller tummarna för att det gör "susen" så att säga haha.
Förövrigt någon som vet om det kan vara skadligt för motorn att köra runt med övertryck i motorn? Ska självklart köra minimalt med bilen tills dess att det är löst men vill ju undvika mer problem..