Citroen c5 break svampande broms

Jockeolofsson
6 juli 2023 · 21 Inlägg

Hej! Jag har en citroen c5 break 2.0 hdi från 2000.

Jag fick nedslag på besiktningen för en anliggande broms på förarsidan fram.

Jag böt köpte ett nytt bromsok och sen åkte jag och besiktade igen, märkte att bromsen tog väldigt långt ned då när jag körde mot bes. Fick då åter igen nedslag pga för ojämn bromsverkan.

Jag har nu köpt en bromsluftare från biltema och har luftat alla bromsarna igen och då blev den betydligt bättre.

Men nu så tar den väldigt högt upp precis som den ska göra, men den sjunker sakta sakta ned mot golvet när man trycker stenhårt.

Är det så att det är någon rundpumningsventil på dessa bilar via absen? Eller är det någon luftbubbla någon stans??

När bilen är avständ så är bromsen stenhård. Bara när bilen är igång som den sjunker sakta när man trycker på pedalen.

Tacksam för hjälp

Mvh J

Mossan1
6 juli 2023 · 2 894 Inlägg

Det KAN fortfarande vara luft.
Speciellt om all vätska tömdes från koppen.  Luft i ABS aggregatet kan krångla att få ur.

Men, om man luftar med "pumpa-håll-öppna"metoden så KAN man, med otur, paja huvudbromscylindern om den är väldigt sliten.  Packningarna dras då över slitkanter och kan trasa sönder.
Men då är det i regel slitna eller mycket gamla bilar vi snackar om.

Jockeolofsson
6 juli 2023 · 21 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det KAN fortfarande vara luft.
Speciellt om all vätska tömdes från koppen.  Luft i ABS aggregatet kan krångla att få ur.

Men, om man luftar med "pumpa-håll-öppna"metoden så KAN man, med otur, paja huvudbromscylindern om den är väldigt sliten.  Packningarna dras då över slitkanter och kan trasa sönder.
Men då är det i regel slitna eller mycket gamla bilar vi snackar om.

Hej!

Jag börjar också misstänka att det är kvar en luftbubbla nånstans. Har luftat bromsarna 2ggr runt om.

Provade idag att lufta huvudbromscylindern också, då blev den lite bättre ändå. Pedalen sjunker inte lika fort mot golvet nu men den sviker ändå fortfarande... Kan inte vara nå annat än att det är kvar luft i ABS enheten.

Nej, bromsvätskebehållaren blev aldrig tom när jag böt bromsoket, den var halvfull efteråt. Var väldigt snabb när ja böt så knappt något hant rinna ut.


Ska prova lufta abs enheten imorgon, vad är ert tips ska man lufta på utgående sida av enheten? Eller både ingående samt utgående? Ska bilen vara igång då?

zzr94092
7 juli 2023 · 4 411 Inlägg

Pedalen kan bli "mjuk",men prova att bromsa HÅRT från typ 80,då tror jag att du upplever pedalen hård..

uhlin
7 juli 2023 · 2 834 Inlägg

Jockeolofsson skrev:

Mossan1 skrev:
Det KAN fortfarande vara luft.
Speciellt om all vätska tömdes från koppen.  Luft i ABS aggregatet kan krångla att få ur.

Men, om man luftar med "pumpa-håll-öppna"metoden så KAN man, med otur, paja huvudbromscylindern om den är väldigt sliten.  Packningarna dras då över slitkanter och kan trasa sönder.
Men då är det i regel slitna eller mycket gamla bilar vi snackar om.

Hej!

Jag börjar också misstänka att det är kvar en luftbubbla nånstans. Har luftat bromsarna 2ggr runt om.

Provade idag att lufta huvudbromscylindern också, då blev den lite bättre ändå. Pedalen sjunker inte lika fort mot golvet nu men den sviker ändå fortfarande... Kan inte vara nå annat än att det är kvar luft i ABS enheten.

Nej, bromsvätskebehållaren blev aldrig tom när jag böt bromsoket, den var halvfull efteråt. Var väldigt snabb när ja böt så knappt något hant rinna ut.


Ska prova lufta abs enheten imorgon, vad är ert tips ska man lufta på utgående sida av enheten? Eller både ingående samt utgående? Ska bilen vara igång då?

Då jag luftat ABS-block så har jag åkt ut på en grusväg och bromsat så ABS får jobba. Sen luftat som vanligt vid alla hjul. Börja med det som är längst bort från huvudbromscylinder och arbeta dig stegvis mot huvudbromscylinder.

Jockeolofsson
13 juli 2023 · 21 Inlägg

uhlin skrev:

Jockeolofsson skrev:

Mossan1 skrev:
Det KAN fortfarande vara luft.
Speciellt om all vätska tömdes från koppen.  Luft i ABS aggregatet kan krångla att få ur.

Men, om man luftar med "pumpa-håll-öppna"metoden så KAN man, med otur, paja huvudbromscylindern om den är väldigt sliten.  Packningarna dras då över slitkanter och kan trasa sönder.
Men då är det i regel slitna eller mycket gamla bilar vi snackar om.

Hej!

Jag börjar också misstänka att det är kvar en luftbubbla nånstans. Har luftat bromsarna 2ggr runt om.

Provade idag att lufta huvudbromscylindern också, då blev den lite bättre ändå. Pedalen sjunker inte lika fort mot golvet nu men den sviker ändå fortfarande... Kan inte vara nå annat än att det är kvar luft i ABS enheten.

Nej, bromsvätskebehållaren blev aldrig tom när jag böt bromsoket, den var halvfull efteråt. Var väldigt snabb när ja böt så knappt något hant rinna ut.


Ska prova lufta abs enheten imorgon, vad är ert tips ska man lufta på utgående sida av enheten? Eller både ingående samt utgående? Ska bilen vara igång då?

Då jag luftat ABS-block så har jag åkt ut på en grusväg och bromsat så ABS får jobba. Sen luftat som vanligt vid alla hjul. Börja med det som är längst bort från huvudbromscylinder och arbeta dig stegvis mot huvudbromscylinder.

Gjorde precis som du nämnde, åkte ut på en grusväg och tvätnitade några gänger i 80kmh. Då kickade pedalen tillbaka istället för att sjunka. Då uteslöt jag luft i systemet och åkte in och provade bessa igen.

Fick 1.8 i bromsverkan vänster fram och hela 2.9 på höger. Det diffade slltså mer än 30 % så fick nedslag. Ringde en verkstad och han tipsade om att byta även det andra oket fram då han trodde det var något fel på det då den bromsade så otroligt jäkla hårt. Sagt och gjort jag beställde ett ok till den sidan också så åkte jsg och besiktade då gick den igenom. Då fick vä sida 1.8 och andra sidan 1.9. I bromsverkan.

Tack för alla svar, problemet är nu löst.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang