3366
Sök

Hur mycket bränsle går i retur? Kan man plugga returen?

348 Inlägg
22 juli 2023
Trådstartare
#1
Hej! Det är så att jag har ett projekt.
Jag ska börja köra en gammal diesel på olja.
Det är en förkammare och mekanisk pump.
Jag kommer köra med två separata tankar.
Jag kommer också köpa ett 3 vägsrör med ventil så jag kan starta å stanna på diesel.

När det kommer till returslangen så vill jag inte ha olja i diesel tanken. Visst kan jag göra en 3 vägs koppling på returen också. Men orkar inte typ.

Jag funderar på att bara ha en liten dunk som retur och dra retur slangen dit. Sedan bara använda det eller på återvinningen.
Så hur mycket kan en gammal diesel ge i retur per mil? Handlar det om en deciliter per mil eller är det typ 3-4 deciliter smile

Alternativt kan man plugga returen utan att något ger vika?

Ruter Knekt
721 Inlägg
22 juli 2023
#2
Om du inte typ orkar så orkar du typ inte göra det andra heller, typ? Returrör är grundläggande om du ska göra "dieselpurge" vid stopp.
Vad kör du för förvärmare? Alternativ drift är kul när det blir bra. Att klogga bränslefilter med sirap är inte bra.
Senast redigerat av Duvetdet (22 juli 2023)

Något sen på bollen

6 063 Inlägg
22 juli 2023
#3
Kör full gas alltid så blir det inte mycket returbränsle

348 Inlägg
22 juli 2023
Trådstartare
#4
Duvetdet skrev:
Om du inte typ orkar så orkar du typ inte göra det andra heller, typ? Returrör är grundläggande om du ska göra "dieselpurge" vid stopp.
Vad kör du för förvärmare? Alternativ drift är kul när det blir bra. Att klogga bränslefilter med sirap är inte bra.

Ja självklart kan jag göra det ordentligt med retur delen. Jag har jäkligt svårt att hitta vart man kan köpa trevägskors y kors eller t kors med ventiler på. Finns på Amazon. se men de hade dåliga betyg. Får annars köpa ett vanligt y-kors utan ventiler och sedan separat bränslekran med ventil för matar slangen från dieseltanken respektive oljaslangen från olje tanken. Sen blir det desamma med retur slang för diesel respektive olja.

Jag kommer köra med termostatatyrd doppvärmare. Finns en termostatstyrd på olika sidor har hittat till 55 C  det bör ju räcka även om oljan helst ska värmas till 70 C har jag läst.

Mvh
Senast redigerat av Eleeb90 (22 juli 2023)

Forummoderator
18 009 Inlägg
22 juli 2023
#5
Eleeb90 skrev:
Duvetdet skrev:
Om du inte typ orkar så orkar du typ inte göra det andra heller, typ? Returrör är grundläggande om du ska göra "dieselpurge" vid stopp.
Vad kör du för förvärmare? Alternativ drift är kul när det blir bra. Att klogga bränslefilter med sirap är inte bra.

Ja självklart kan jag göra det ordentligt med retur delen. Jag har jäkligt svårt att hitta vart man kan köpa trevägskors y kors eller t kors med ventiler på. Finns på Amazon. se men de hade dåliga betyg. Får annars köpa ett vanligt y-kors utan ventiler och sedan separat bränslekran med ventil för matar slangen från dieseltanken respektive oljaslangen från olje tanken. Sen blir det desamma med retur slang för diesel respektive olja.

Jag kommer köra med termostatatyrd doppvärmare. Finns en termostatstyrd på olika sidor har hittat till 55 C  det bör ju räcka även om oljan helst ska värmas till 70 C har jag läst.

Mvh

Inte 12v va?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ruter Knekt
721 Inlägg
22 juli 2023
#6
Eleeb90 skrev:
Duvetdet skrev:
Om du inte typ orkar så orkar du typ inte göra det andra heller, typ? Returrör är grundläggande om du ska göra "dieselpurge" vid stopp.
Vad kör du för förvärmare? Alternativ drift är kul när det blir bra. Att klogga bränslefilter med sirap är inte bra.

Ja självklart kan jag göra det ordentligt med retur delen. Jag har jäkligt svårt att hitta vart man kan köpa trevägskors y kors eller t kors med ventiler på. Finns på Amazon. se men de hade dåliga betyg. Får annars köpa ett vanligt y-kors utan ventiler och sedan separat bränslekran med ventil för matar slangen från dieseltanken respektive oljaslangen från olje tanken. Sen blir det desamma med retur slang för diesel respektive olja.

Jag kommer köra med termostatatyrd doppvärmare. Finns en termostatstyrd på olika sidor har hittat till 55 C  det bör ju räcka även om oljan helst ska värmas till 70 C har jag läst.

Mvh

Grymt! Jag själv sneglar åt att testa nåt med värmeväxlare från kylarvätskan innan filter #1 & #2. Men det är mest teoretiskt.
När jag har plats att söla rejält så ska jag testa. Verkar vara den mest underhållsfria lösningen men kostar också.
Senast redigerat av Duvetdet (22 juli 2023)

Något sen på bollen

Ruter Knekt
721 Inlägg
22 juli 2023
#7
Hybrid_ skrev:
Eleeb90 skrev:
Duvetdet skrev:
Om du inte typ orkar så orkar du typ inte göra det andra heller, typ? Returrör är grundläggande om du ska göra "dieselpurge" vid stopp.
Vad kör du för förvärmare? Alternativ drift är kul när det blir bra. Att klogga bränslefilter med sirap är inte bra.

Ja självklart kan jag göra det ordentligt med retur delen. Jag har jäkligt svårt att hitta vart man kan köpa trevägskors y kors eller t kors med ventiler på. Finns på Amazon. se men de hade dåliga betyg. Får annars köpa ett vanligt y-kors utan ventiler och sedan separat bränslekran med ventil för matar slangen från dieseltanken respektive oljaslangen från olje tanken. Sen blir det desamma med retur slang för diesel respektive olja.

Jag kommer köra med termostatatyrd doppvärmare. Finns en termostatstyrd på olika sidor har hittat till 55 C  det bör ju räcka även om oljan helst ska värmas till 70 C har jag läst.

Mvh

Inte 12v va?

Värmeslinga runt röret är förekommande, sett att vissa kört doppvärmare i silar vid rening. Skulle varit nervös om det är direktström i oljan big_smile

Något sen på bollen

348 Inlägg
23 juli 2023
Trådstartare
#8
Hybrid_ skrev:
Eleeb90 skrev:
Duvetdet skrev:
Om du inte typ orkar så orkar du typ inte göra det andra heller, typ? Returrör är grundläggande om du ska göra "dieselpurge" vid stopp.
Vad kör du för förvärmare? Alternativ drift är kul när det blir bra. Att klogga bränslefilter med sirap är inte bra.

Ja självklart kan jag göra det ordentligt med retur delen. Jag har jäkligt svårt att hitta vart man kan köpa trevägskors y kors eller t kors med ventiler på. Finns på Amazon. se men de hade dåliga betyg. Får annars köpa ett vanligt y-kors utan ventiler och sedan separat bränslekran med ventil för matar slangen från dieseltanken respektive oljaslangen från olje tanken. Sen blir det desamma med retur slang för diesel respektive olja.

Jag kommer köra med termostatatyrd doppvärmare. Finns en termostatstyrd på olika sidor har hittat till 55 C  det bör ju räcka även om oljan helst ska värmas till 70 C har jag läst.

Mvh

Inte 12v va?

Nej! Kommer köpa en converter 12-220 volt

348 Inlägg
23 juli 2023
Trådstartare
#9
Duvetdet skrev:
Eleeb90 skrev:
Duvetdet skrev:
Om du inte typ orkar så orkar du typ inte göra det andra heller, typ? Returrör är grundläggande om du ska göra "dieselpurge" vid stopp.
Vad kör du för förvärmare? Alternativ drift är kul när det blir bra. Att klogga bränslefilter med sirap är inte bra.

Ja självklart kan jag göra det ordentligt med retur delen. Jag har jäkligt svårt att hitta vart man kan köpa trevägskors y kors eller t kors med ventiler på. Finns på Amazon. se men de hade dåliga betyg. Får annars köpa ett vanligt y-kors utan ventiler och sedan separat bränslekran med ventil för matar slangen från dieseltanken respektive oljaslangen från olje tanken. Sen blir det desamma med retur slang för diesel respektive olja.

Jag kommer köra med termostatatyrd doppvärmare. Finns en termostatstyrd på olika sidor har hittat till 55 C  det bör ju räcka även om oljan helst ska värmas till 70 C har jag läst.

Mvh

Grymt! Jag själv sneglar åt att testa nåt med värmeväxlare från kylarvätskan innan filter #1 & #2. Men det är mest teoretiskt.
När jag har plats att söla rejält så ska jag testa. Verkar vara den mest underhållsfria lösningen men kostar också.

Det är ju det vanligaste å bästa ja det finns många olika lösningar på att köra på alternativa bränslen.


Sök