16 augusti 2023
Trådstartare
Börjar med att säga att jag kan i princip inget alls om motorer så ha tålamod med mina dumma frågor.
Jag har köpt en begagnad V70 2.5FT -09 av en privatperson som inte var helt ärlig om bilens historik. Nu i efterhand har det visat sig att bilen för tre månader sedan bärgats in på Bilia med kamremshaveri och den dåvarande ägaren sålde den för 8000 till någon mekaniker som bytte topplocket på motorn (påstår han, jag vet inte om motorn egentligen är bytt).
På motorn så står det B5254T vilket verkar vara modellnumret för en äldre motormodell som tillverkades 95-99. 2.5FT -09 går under B5254T8 men vad jag förstått så brukar inte den sista siffran stå med på själva motorn så jag vet inte hur jag kan vara säker på vilken motor som faktiskt är i bilen och ifall jag ens kan lita på verkstaden som gjorde jobbet.
Så min fråga är tvådelad:
1. Är det möjligt att de har monterat en helt annan motor i bilen än B5254T8 som ursprungligen satt där? Går det att ta reda på detta på något sätt?
2. Om det är så att de faktiskt bara bytt topplock, skulle det kunna vara så att de använt delar från en annan motor än B5254T8? Skulle det påverka hur bilen går? Skulle jag fortfarande kunna tanka etanol utan att få problem?