Hej igen, en till liten uppdate.
Bara ett par veckor efter bakaxel haveriet så var det dax för nästa haveri.. Körde ganska lungt efter motorvägen då jag la märke till att tempmätaren steg och bilen började gå sämre så jag svängde av vid närmsta avfart och såg hur det bolma rök ur avgasröret, stängde av motorn och öppnade expansionskärlet vilket näst intill var tomt, en bekant fick komma med vatten och fyllde i de i bilen men kunde konstatera ganska direkt att topp packningen hade farit.
Fick bogsera hem bilen, Väl hemma tänkte jag att ja skulle tömma bilen på olja för att se om de var mycket vatten som kommit ner i oljan.. Till en början var det bara vatten som kom ut, en hel del.. Men när väl oljan kom så syntes det små metallflisor...
Bestämde mig för att plocka ur motorn och byta alla lager, kolvringar, plana topp samt byte av topp packning samt bultar.
Här kommer lite bilder.
Precis efter man svängt av motorvägen.
Bild på ventilerna på cylinder fyra. Ganska tydligt när man jämförde mot övriga cylindrar att packningen var gången på denna cylinder.
På väg ur med motorn på gräs/gruset... Inte direkt optimalt.
Bild på hur topplockspackningen såg ut.
Mer kommer så småningom 🙂