Terran65 skrev:
Hej alla biltokiga
Jag har en kia ceed sportswagon - 10 22600 mil på mätaren.
När jag svänger svagt höger i rondeller eller ska parkera så har jag börjat att höra ett svagt knakande från höger fram. Har varit under och tittat, känt på drivknuten men känner inget som helst glapp. Kan det ändå vara drivknuten som behöver bytas alternativt få lite kärlek? Kan det även vara hjulagret? Då bilen är i den åldern då dessa problem brukar komma.
Tilläggas bör att när jag kör över små gropar så skramlar det till från vänster fram dock inte när jag kör över gupp. misstänker något stabiliseringsstag alternativt fjäderlagrena.
Har ni något tips eller ideer?
Ja missljud i framvagnen är inget direkt ovanligt, men finns en hel del orsaker bakom det. Du är inne på det en del i det du beskriver.
Dålig drivknut brukar resultera i knackande, du kan börja med att kolla så gummidamasken runt drivknuten är hel. Är den trasig försvinner fettet och drivknuten går torrt som sliter ut den fort.
Dåligt hjullager brukar ge ifrån sig ett vinande ljud när du kör i lite högre hastigheter, beroende på hur dåligt det är. Du kan även lyfta upp bilen och rycka i däcket för att känna efter glapp.
Missljud som sker vid gupp brukar tendera vara t.ex. krängningshämmarstaget. Enkelt att byta själv dock är det fastrostat kan en vinkelslip vara till hjälp om du inte har en induktionsvärmare.
Utöver detta så finns det även risk att det kan ha med stötdämparbenet att göra, dålig fjädertallrik. Fjäderbenslager som inte glider som det ska och får fjädern att vrida sig. Din fjäder kanske t.o.m. är av.
Se till så allt sitter åt som det ska vid hjulupphängningen. Spindelleder är inte något ovanligt att man måste byta också.
Ett tips är att du ber någon köra bilen SAKTA och att du går jämte för att lyssna och kanske försöka lokalisera det bättre. Försöka framkalla ljudet genom att köra över en balk eller liknande. Hissa upp bilen och försök bända i länkarmen för att se ifall du kan känna/höra glapp i staget osv.