3182
Sök

Knakande vid svängning

32 Inlägg
22 augusti 2023
Trådstartare
#1
Hej alla biltokiga

Jag har en kia ceed sportswagon - 10 22600 mil på mätaren.

När jag svänger svagt höger i rondeller eller ska parkera så har jag börjat att höra ett svagt knakande från höger fram. Har varit under och tittat, känt på drivknuten men känner inget som helst glapp. Kan det ändå vara drivknuten som behöver bytas alternativt få lite kärlek? Kan det även vara hjulagret? Då bilen är i den åldern då dessa problem brukar komma.

Tilläggas bör att när jag kör över små gropar så skramlar det till från vänster fram dock inte när jag kör över gupp. misstänker något stabiliseringsstag alternativt fjäderlagrena.

Har ni något tips eller ideer?
Senast redigerat av Terran65 (22 augusti 2023)

104 Inlägg
22 augusti 2023
#2
Terran65 skrev:
Hej alla biltokiga

Jag har en kia ceed sportswagon - 10 22600 mil på mätaren.

När jag svänger svagt höger i rondeller eller ska parkera så har jag börjat att höra ett svagt knakande från höger fram. Har varit under och tittat, känt på drivknuten men känner inget som helst glapp. Kan det ändå vara drivknuten som behöver bytas alternativt få lite kärlek? Kan det även vara hjulagret? Då bilen är i den åldern då dessa problem brukar komma.

Tilläggas bör att när jag kör över små gropar så skramlar det till från vänster fram dock inte när jag kör över gupp. misstänker något stabiliseringsstag alternativt fjäderlagrena.

Har ni något tips eller ideer?

Ja missljud i framvagnen är inget direkt ovanligt, men finns en hel del orsaker bakom det. Du är inne på det en del i det du beskriver.

Dålig drivknut brukar resultera i knackande, du kan börja med att kolla så gummidamasken runt drivknuten är hel. Är den trasig försvinner fettet och drivknuten går torrt som sliter ut den fort.

Dåligt hjullager brukar ge ifrån sig ett vinande ljud när du kör i lite högre hastigheter, beroende på hur dåligt det är. Du kan även lyfta upp bilen och rycka i däcket för att känna efter glapp.

Missljud som sker vid gupp brukar tendera vara t.ex. krängningshämmarstaget. Enkelt att byta själv dock är det fastrostat kan en vinkelslip vara till hjälp om du inte har en induktionsvärmare.

Utöver detta så finns det även risk att det kan ha med stötdämparbenet att göra, dålig fjädertallrik. Fjäderbenslager som inte glider som det ska och får fjädern att vrida sig. Din fjäder kanske t.o.m. är av.

Se till så allt sitter åt som det ska vid hjulupphängningen. Spindelleder är inte något ovanligt att man måste byta också.

Ett tips är att du ber någon köra bilen SAKTA och att du går jämte för att lyssna och kanske försöka lokalisera det bättre. Försöka framkalla ljudet genom att köra över en balk eller liknande. Hissa upp bilen och försök bända i länkarmen för att se ifall du kan känna/höra glapp i staget osv.

32 Inlägg
22 augusti 2023
Trådstartare
#3
Skillerns skrev:
Terran65 skrev:
Hej alla biltokiga

Jag har en kia ceed sportswagon - 10 22600 mil på mätaren.

När jag svänger svagt höger i rondeller eller ska parkera så har jag börjat att höra ett svagt knakande från höger fram. Har varit under och tittat, känt på drivknuten men känner inget som helst glapp. Kan det ändå vara drivknuten som behöver bytas alternativt få lite kärlek? Kan det även vara hjulagret? Då bilen är i den åldern då dessa problem brukar komma.

Tilläggas bör att när jag kör över små gropar så skramlar det till från vänster fram dock inte när jag kör över gupp. misstänker något stabiliseringsstag alternativt fjäderlagrena.

Har ni något tips eller ideer?

Ja missljud i framvagnen är inget direkt ovanligt, men finns en hel del orsaker bakom det. Du är inne på det en del i det du beskriver.

Dålig drivknut brukar resultera i knackande, du kan börja med att kolla så gummidamasken runt drivknuten är hel. Är den trasig försvinner fettet och drivknuten går torrt som sliter ut den fort.

Dåligt hjullager brukar ge ifrån sig ett vinande ljud när du kör i lite högre hastigheter, beroende på hur dåligt det är. Du kan även lyfta upp bilen och rycka i däcket för att känna efter glapp.

Missljud som sker vid gupp brukar tendera vara t.ex. krängningshämmarstaget. Enkelt att byta själv dock är det fastrostat kan en vinkelslip vara till hjälp om du inte har en induktionsvärmare.

Utöver detta så finns det även risk att det kan ha med stötdämparbenet att göra, dålig fjädertallrik. Fjäderbenslager som inte glider som det ska och får fjädern att vrida sig. Din fjäder kanske t.o.m. är av.

Se till så allt sitter åt som det ska vid hjulupphängningen. Spindelleder är inte något ovanligt att man måste byta också.

Ett tips är att du ber någon köra bilen SAKTA och att du går jämte för att lyssna och kanske försöka lokalisera det bättre. Försöka framkalla ljudet genom att köra över en balk eller liknande. Hissa upp bilen och försök bända i länkarmen för att se ifall du kan känna/höra glapp i staget osv.

Damasken är hel i alla fall men har en kollega som är gammal bilmek så jag får snacka med honom. Fjädrarna ser hela ut och känns hela när jag tar i dom. Tycker inte att det känns heller som ett hjullager. Drivknuten eller något stag till krängningshämmaren känns mer rimligt.

32 Inlägg
22 augusti 2023
Trådstartare
#4
Kan tillägga att bilen går lite höger till vänster vid höga hastigheter ibland. Men den svänger på minsta lilla rörelse med ratten

104 Inlägg
22 augusti 2023
#5
Terran65 skrev:
Kan tillägga att bilen går lite höger till vänster vid höga hastigheter ibland. Men den svänger på minsta lilla rörelse med ratten

Vet inte om specifikt detta har med själva knakandet i sig att göra men det kan ha bidragit till att det framkommit. Men att bilen inte går stabilt kan bl.a. ha med en dålig hjulinställning att göra. Ligger hjulen fel på vägen kan det resultera i att de hela tiden ligger och "slirar" fast ytterst lite, detta gör då att bilen får svårt att stabilisera upp sig själv, det sliter då även på andra delar i hjulupphängningen.

Kan vara värt att ta reda på vad själva knakandet låter som, är det metall mot metall, gummi osv. Slitage på olika delar ger olika typer av "knakande".

Du kanske har en utsliten inre/yttre styrled. Oftast är det yttre då den är mer utsatt och påfrestad.

Edit: kanske självklart men se även till att du har rätt lufttryck i däcken. Dåligt lufttryck kan ge upphov till instabil körning.
Senast redigerat av Skillerns (22 augusti 2023)

32 Inlägg
22 augusti 2023
Trådstartare
#6
Skillerns skrev:
Terran65 skrev:
Kan tillägga att bilen går lite höger till vänster vid höga hastigheter ibland. Men den svänger på minsta lilla rörelse med ratten

Vet inte om specifikt detta har med själva knakandet i sig att göra men det kan ha bidragit till att det framkommit. Men att bilen inte går stabilt kan bl.a. ha med en dålig hjulinställning att göra. Ligger hjulen fel på vägen kan det resultera i att de hela tiden ligger och "slirar" fast ytterst lite, detta gör det då att bilen får svårt att stabilisera upp sig själv, det sliter då även på andra delar i hjulupphängningen.

Kan vara värt att ta reda på vad själva knakandet låter som, är det metall mot metall, gummi osv. Slitage på olika delar ger olika typer av "knakande".

Du kanske har en utsliten inre/yttre styrled. Oftast är det yttre då den är mer utsatt och påfrestad.

Jag kan inte se något fel på däcken dom är slitna hyfsat jämt och fint har ägt bilen i snart 2 månader. Så jag har inte mycket historik att gå på. Jag skulle snarare säga metall mot metall eller typ när man får loss en skruv som sitter fast.

104 Inlägg
22 augusti 2023
#7
Terran65 skrev:
Skillerns skrev:
Terran65 skrev:
Kan tillägga att bilen går lite höger till vänster vid höga hastigheter ibland. Men den svänger på minsta lilla rörelse med ratten

Vet inte om specifikt detta har med själva knakandet i sig att göra men det kan ha bidragit till att det framkommit. Men att bilen inte går stabilt kan bl.a. ha med en dålig hjulinställning att göra. Ligger hjulen fel på vägen kan det resultera i att de hela tiden ligger och "slirar" fast ytterst lite, detta gör det då att bilen får svårt att stabilisera upp sig själv, det sliter då även på andra delar i hjulupphängningen.

Kan vara värt att ta reda på vad själva knakandet låter som, är det metall mot metall, gummi osv. Slitage på olika delar ger olika typer av "knakande".

Du kanske har en utsliten inre/yttre styrled. Oftast är det yttre då den är mer utsatt och påfrestad.

Jag kan inte se något fel på däcken dom är slitna hyfsat jämt och fint har ägt bilen i snart 2 månader. Så jag har inte mycket historik att gå på. Jag skulle snarare säga metall mot metall eller typ när man får loss en skruv som sitter fast.

Försök bända i länkarmen med en kofot eller liknande så du får fram rörelse i krängningshämmarstaget. Det är en väldigt vanlig slitagedel och kan uppvisa många olika symtom. Kör man t.ex. utan dessa så blir bilen som en orm på vägen, så är de slitna kan bilen mycket väl få sämre väghållning. De brukar kontrolleras på besiktning så där kan man få lite "gratis" felsökning.

EDIT: Staget ska inte glappa och vara segt att flytta vinkel på. Kan dock vara svårt att få fram symtomen trots att den är dålig. I ditt fall kanske den är ytterst lite sliten, beroende på hur högt klonkandet låter så att säga.
Senast redigerat av Skillerns (22 augusti 2023)

32 Inlägg
22 augusti 2023
Trådstartare
#8
Skillerns skrev:
Terran65 skrev:
Skillerns skrev:

Vet inte om specifikt detta har med själva knakandet i sig att göra men det kan ha bidragit till att det framkommit. Men att bilen inte går stabilt kan bl.a. ha med en dålig hjulinställning att göra. Ligger hjulen fel på vägen kan det resultera i att de hela tiden ligger och "slirar" fast ytterst lite, detta gör det då att bilen får svårt att stabilisera upp sig själv, det sliter då även på andra delar i hjulupphängningen.

Kan vara värt att ta reda på vad själva knakandet låter som, är det metall mot metall, gummi osv. Slitage på olika delar ger olika typer av "knakande".

Du kanske har en utsliten inre/yttre styrled. Oftast är det yttre då den är mer utsatt och påfrestad.

Jag kan inte se något fel på däcken dom är slitna hyfsat jämt och fint har ägt bilen i snart 2 månader. Så jag har inte mycket historik att gå på. Jag skulle snarare säga metall mot metall eller typ när man får loss en skruv som sitter fast.

Försök bända i länkarmen med en kofot eller liknande så du får fram rörelse i krängningshämmarstaget. Det är en väldigt vanlig slitagedel och kan uppvisa många olika symtom. Kör man t.ex. utan dessa så blir bilen som en orm på vägen, så är de slitna kan bilen mycket väl få sämre väghållning. De brukar kontrolleras på besiktning så där kan man få lite "gratis" felsökning.

EDIT: Staget ska inte glappa och vara segt att flytta vinkel på. Kan dock vara svårt att få fram symtomen trots att den är dålig. I ditt fall kanske den är ytterst lite sliten, beroende på hur högt klonkandet låter så att säga.

Tyvärr är bilen Nybesiktigad och gick igenom utan något bra att veta eller liknande. Klonkandet är väldigt svagt måste stänga av stereon för att höra det.

104 Inlägg
22 augusti 2023
#9
Terran65 skrev:
Skillerns skrev:
Terran65 skrev:

Jag kan inte se något fel på däcken dom är slitna hyfsat jämt och fint har ägt bilen i snart 2 månader. Så jag har inte mycket historik att gå på. Jag skulle snarare säga metall mot metall eller typ när man får loss en skruv som sitter fast.

Försök bända i länkarmen med en kofot eller liknande så du får fram rörelse i krängningshämmarstaget. Det är en väldigt vanlig slitagedel och kan uppvisa många olika symtom. Kör man t.ex. utan dessa så blir bilen som en orm på vägen, så är de slitna kan bilen mycket väl få sämre väghållning. De brukar kontrolleras på besiktning så där kan man få lite "gratis" felsökning.

EDIT: Staget ska inte glappa och vara segt att flytta vinkel på. Kan dock vara svårt att få fram symtomen trots att den är dålig. I ditt fall kanske den är ytterst lite sliten, beroende på hur högt klonkandet låter så att säga.

Tyvärr är bilen Nybesiktigad och gick igenom utan något bra att veta eller liknande. Klonkandet är väldigt svagt måste stänga av stereon för att höra det.

Kan ju vara på gränsen i sådana fall eller inte relaterat till staget.

Skulle säga att du bör försöka börja med att framkalla ljudet, bända, klämma, känna. Hissa upp bilen och inspektera ordentligt.
Gå jämte bilen medan någon kör och svänger, även över mindre gupp. Vrid ratten utan att köra och lyssna efter missljudet. Kommer ljudet då kan man nästan utesluta drivknuten i alla fall.

Får ni fortfarande inte fram något resultat kan man alltid bara ta och byta staget, det då det kostar väldigt lite även med kvalitét från autodoc. Det byter du lätt själv också. Alltid kul att lära sig något nytt smile

32 Inlägg
22 augusti 2023
Trådstartare
#10
Skillerns skrev:
Terran65 skrev:
Skillerns skrev:

Försök bända i länkarmen med en kofot eller liknande så du får fram rörelse i krängningshämmarstaget. Det är en väldigt vanlig slitagedel och kan uppvisa många olika symtom. Kör man t.ex. utan dessa så blir bilen som en orm på vägen, så är de slitna kan bilen mycket väl få sämre väghållning. De brukar kontrolleras på besiktning så där kan man få lite "gratis" felsökning.

EDIT: Staget ska inte glappa och vara segt att flytta vinkel på. Kan dock vara svårt att få fram symtomen trots att den är dålig. I ditt fall kanske den är ytterst lite sliten, beroende på hur högt klonkandet låter så att säga.

Tyvärr är bilen Nybesiktigad och gick igenom utan något bra att veta eller liknande. Klonkandet är väldigt svagt måste stänga av stereon för att höra det.

Kan ju vara på gränsen i sådana fall eller inte relaterat till staget.

Skulle säga att du bör försöka börja med att framkalla ljudet, bända, klämma, känna. Hissa upp bilen och inspektera ordentligt.
Gå jämte bilen medan någon kör och svänger, även över mindre gupp. Vrid ratten utan att köra och lyssna efter missljudet. Kommer ljudet då kan man nästan utesluta drivknuten i alla fall.

Får ni fortfarande inte fram något resultat kan man alltid bara ta och byta staget, det då det kostar väldigt lite även med kvalitét från autodoc. Det byter du lätt själv också. Alltid kul att lära sig något nytt smile

Ja jag har svårt att tro att knuten är dålig då det ser väldigt fint ut. Jag har första året på fordonsprammet så lite koll har jag dock så var det 20 år sedan den utbildningen. Men ska snacka med min kollega så får vi se vad som händer tack för tipset

104 Inlägg
22 augusti 2023
#11
Terran65 skrev:
Skillerns skrev:
Terran65 skrev:

Tyvärr är bilen Nybesiktigad och gick igenom utan något bra att veta eller liknande. Klonkandet är väldigt svagt måste stänga av stereon för att höra det.

Kan ju vara på gränsen i sådana fall eller inte relaterat till staget.

Skulle säga att du bör försöka börja med att framkalla ljudet, bända, klämma, känna. Hissa upp bilen och inspektera ordentligt.
Gå jämte bilen medan någon kör och svänger, även över mindre gupp. Vrid ratten utan att köra och lyssna efter missljudet. Kommer ljudet då kan man nästan utesluta drivknuten i alla fall.

Får ni fortfarande inte fram något resultat kan man alltid bara ta och byta staget, det då det kostar väldigt lite även med kvalitét från autodoc. Det byter du lätt själv också. Alltid kul att lära sig något nytt smile

Ja jag har svårt att tro att knuten är dålig då det ser väldigt fint ut. Jag har första året på fordonsprammet så lite koll har jag dock så var det 20 år sedan den utbildningen. Men ska snacka med min kollega så får vi se vad som händer tack för tipset

Yes, lycka till!


Sök