Har problem med att dragkroken kärvat mer och mer när man fäller den ut och in. Behöver ha det till att fungera till besiktningen. Summern som indikerar att kroken är i låst läge tystnar inte längre.
Börjat felsöka och lyft av lite hattar för att kolla hur det fungerar.
Man drar i handtaget och en wire som sitter fast i det vita hjulet vrider då på axeln till det "långa" kugghjulet som ska påverka kuggstången.
Försökt motionera kroken ut och in och smörjt med teflonsprej in i alla mekansimer men får det inte att släppa...
Jag knackade på klumpen där det står V311 samtidigt som kroken var i sina respektive ytterlägen. Upprepade det 5 gånger och så funkar det som när den var ny.
Jag lossade också på plast hatten och smorde in i hålet där det står TL-4-088 samtidigt som jag snurrade på draget.
Handtaget till wiren för dragkroken pajade för ett tag sedan. Opel i uppsala tyckte då att jag skulle byta hela dragkroken för 18000kr. Det är stötande att man beter sig på det viset kan jag tycka.
Jag knackade på klumpen där det står V311 samtidigt som kroken var i sina respektive ytterlägen. Upprepade det 5 gånger och så funkar det som när den var ny.
Jag lossade också på plast hatten och smorde in i hålet där det står TL-4-088 samtidigt som jag snurrade på draget.
Samma problem och fick precis en 2 från besiktningen p.g.a. dragkroken (tänkte inte på den). När du skriver att du lossnade på plasthatten och smorde där. Fanns det en smörjnippel eller sprayade du in 5-56?? Om du inte bara sprayade in 5-56, så tar jag gärna ett tips på ett bra smörjmedel. Brukar inte göra sånt här men detta verkar inte överdrivet komplicerat.
Tack för bra och illustrativa bilder. Btw, för att döda summern så kan man koppla bort den kontakten som går mellan huset för snöret och dragkroken.