3619
Sök

Förmånsbil eller billön?

2 Inlägg
21 september 2023
Trådstartare
Hej,
Mycket tacksam över att företaget ger mig valmöjlighet mellan förmånsbil alternativt 9500 i billön vilket är ganska mycket.

Skall jag då privatleasa eller välja förmånsbilen via företaget.

Kostnad för privatleasing blir 3500 kr/månad
Kostnad för förmånsbilen blir 3500 kr/månad

Privatbilen blir en Tesla 3 short range med 15 månaders leasingavtal.
Förmånsbilen blir en Volvo XC40 B4

Jag kommer inte att köra särskilt mycket, ca 1500 mil per år.
Nackdel med privatbilen är ju att man får betala skador själv.

Vad välja?

Forummoderator
17 996 Inlägg
21 september 2023
Jag tog en förmånsbil vilket var klart bättre än nuvarande privatleasingbil. Tänk på att leasingbilar granskas med lupp när de ska lämnas tillbaka. Har du ett jobb där bilen blir sliten eller barn som är små så glöm det!

I förmånsbilen ingår bränsle. I mitt fall -dyr- diesel. Sen slipper du försäkring och skatten med. Arbetsgivaren har inget krav på att stå för byte av hjul efter säsong men mina däck är placerade på ett däckhotell så jag åker bara och byter. Utan kostnad. På förmånsbilen finns inget tak på antal körda mil heller. Jag betalar 13:- per mil och allt ingår då. Oavsett om bilen drar 0.5 l/mil eller 0.8 l/mil hehe...

Måste du ha en personbil? Kan du tänka dig att rulla omkring i en lätt lastbil modell Caddy/Expert (Som tar 2 passagerare)? Förmånsvärdet på den senare är lägre då den inte anses vara lika bra för privatbruk av naturliga skäl.

Jag får ge 2075:- /mån för min Caddy jag fick förra veckan. Den har fjärrstyrd dieselvärmare och automatlåda. Blir gött till vintern!

En Tesla 3 för 3500:-/månad? Nej du. Den tror jag inte på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

188 Inlägg
22 september 2023
Jag vet inte vad som är bäst, men man borde ta med avdrag för tjänstepension i kalkylen.

"Säg att du är 40 år (tjänar över 46 000 kronor i månaden) och betalar 4 000 kronor i månaden för din tjänstebil. Om du har din tjänstebil i 10 år så kommer du förlora nästan 150 000 kronor i pensionsavsättning (30 %*4 000 kr*12 mån*10 år). Om du hade investerat dessa 1 200 kronor i månaden i 10 år med 6 procents avkastning så skulle du ha nästan 500 000 kronor vid 65 års ålder."

2 Inlägg
25 september 2023
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Jag tog en förmånsbil vilket var klart bättre än nuvarande privatleasingbil. Tänk på att leasingbilar granskas med lupp när de ska lämnas tillbaka. Har du ett jobb där bilen blir sliten eller barn som är små så glöm det!

I förmånsbilen ingår bränsle. I mitt fall -dyr- diesel. Sen slipper du försäkring och skatten med. Arbetsgivaren har inget krav på att stå för byte av hjul efter säsong men mina däck är placerade på ett däckhotell så jag åker bara och byter. Utan kostnad. På förmånsbilen finns inget tak på antal körda mil heller. Jag betalar 13:- per mil och allt ingår då. Oavsett om bilen drar 0.5 l/mil eller 0.8 l/mil hehe...

Måste du ha en personbil? Kan du tänka dig att rulla omkring i en lätt lastbil modell Caddy/Expert (Som tar 2 passagerare)? Förmånsvärdet på den senare är lägre då den inte anses vara lika bra för privatbruk av naturliga skäl.

Jag får ge 2075:- /mån för min Caddy jag fick förra veckan. Den har fjärrstyrd dieselvärmare och automatlåda. Blir gött till vintern!

En Tesla 3 för 3500:-/månad? Nej du. Den tror jag inte på.

Nej jag menade att kostnaden för en Tesla blir 3500 i månaden efter billön. Det kostar 7500 i månaden.

Sök