3373
Sök

Besikta och deras Köp&Säljtest (M-test?)

103 Inlägg
27 september 2023
Trådstartare
Hej, Garaget!
Försökte hitta en tråd som diskuterade just företaget Besikta men kunde inte lokalisera någon, så det fick bli en ny tråd. Tänkte att jag ville prata lite om deras Köp&Säljtest.

Motormännen, när dessa fortfarande hade testcenter, kunde utföra något som kallades för M-test och det var som en kontrollbesiktning men gick mer in på djupet och kollade på punkter som inte enbart handlade om trafiksäkerhet.
De provkörde fordonet och kollade på avgasvärden, bromsar, övrig mekanik, kompressionsprov, karossen, rostskydd, motor, drivlina med mera. Vill minnas till och med att vissa privatpersoner sålde sina bilar för ett högre utgångspris när dessa hade genomfört ett M-test precis innan försäljningen. Oftast lade man lite väl mycket hopp och tro till dessa tester, men likväl var det ett tag populärt att genomföra innan man antingen köpte eller sålde en begagnad bil.

Av ren nyfikenhet så började jag kolla runt på olika verkstäder om det fanns någon idag där man gjorde likvärdiga tester. Ja, utöver vad man alltid gör på en kontrollbesiktning alltså. Jag kontaktade Bilprovningen och en del märkesverkstäder och "vanliga" verkstäder här omkring men fick samma svar ifrån alla; att detta genomförs inte hos dem. Det man får göra då istället är att boka en tid där man talar om exakt vad det är man vill att de ska titta på. Som ett vanligt verkstadsbesök, med andra ord.

Den enda som jag har lyckats hitta som aktivt annonserar ut att man genomför ett test som verkar likna det som var ett M-test, det är Besikta. Där kallar man det för ett Köp&Säljtest.
Så min fråga är då egentligen, är det någon här som har haft erfarenhet av att låta Besikta genomföra ett sådant test eller kanske rent utav liknande tester hos någon annan verkstad?
Och såklart, var det ens värt besväret att spendera pengarna och få det gjort eller var det rena lurendrejeriet?
Senast redigerat av MisterAxl (27 september 2023)

Sök